Småbarnslivet

Alltså, att vara ensamstående småbarnsmorsa är fan inget glamouröst liv. Känner att jag inte har så mycket mer att säga om detta, mer än att jag kommer på mej själv att tänka på det faktumet – då jag kollar på facebook, på bilder från allt vad andra människor hittar på, och känslan av att jag inte ens längtar efter sånt. Ja, men ni vet, folk som sportar, upptäcker andra världsdelar, eller för den delen all denna jävla romantik.

Herregud, alltså. En kan ju bli magsjuk för mindre. Själv är jag nöjd om jag får sova ut ordentligt nån gång.

Med det sagt ska jag uppdatera bloggläsare om vad som hänt i mitt liv idag:

Jag försov mej. Det kändes sådär då jag insåg att jag måste elda, fixa vatten och foder till Lejonhjärta OCH få i Lo frukost innan jag kunde åka. Jobbdagen var lika galen som typ alla jobbdagar varit på sistone. Som att kastas mellan det ena utmanande ärendet och det andra och hela tiden känna ”STOPP och BELÄGG! Så här FÅR DET INTE GÅ TILL!”. Men glädje åt fina arbetskamrater, världens bästa vaktis (/psykolog, alltså vad skulle en göra utan vaktis?).

Slutade 16. Iväg på förskolan. Får en fin överrapportering (säger en så om förskole-överlämning? vet inte. är nog arbetsskadad, hittar inget bättre ord.) från favvo-pedagogen, som jag tror i hemlighet favoriserar min lilla mönsterunge ;). Bråkar en stund med Lo som prompt ska klättra in till sin barnstol från framsätet. Alltså. Nej. Till slut lyfter jag in henne skrikandes i bilen. Bråkar och svär över att det är helvetes trångt i bilen nu, speciellt då kiddot är typ 100 cm lång, har tjocka overallen på sej och knappt ryms i sin bakåtvända stol längre. Och säkerhetsbältena är då fan i mej aldrig rätt längd.

Lo somnar i bilen på väg hem, så jag hämtar babyvakten och går sedan in och börjar städa. Orkar inte, är utdöd, slutarbetad, astrött, men plockar fram min snabb-torrmopp och styr ihop allt bös och dammråttor i ett hörn och moppar sedan golvet från de värsta fläckarna (spya och rester av redan upptorkade kissfläckar från den numer i princip inkontinenta och även stressmagiga gubben i huset. Alltså Texas.). Plockar upp det pussel som Lo häromdagen valde att KASTA ut över köksgolvet, en pusselbit efter den andra, och som jag sedan dess låtit ligga i nån sorts inre trots (Vill inte!). Plockar även upp de typ trettio papper med målningar som Lo vid samma tillfälle valde att KASTA ut på köksgolvet, en och en.

Plockar även undan efter hennes lek på övervåningen, går igenom lite rena kläder som legat på en oanvänd säng i ca en och en halv månads tid eftersom jag aldrig orkar vika och lägga in dem i sina garderober och byråer, men sorterar dem åtminstone i en Lo-hög och en Evelina-hög nu, för att kunna fastställa om Lo har NÅT rent par sockar (jodå, jag hittade ett par! och ca 50 ensamma sockar.) och om hon har några kläder som är lämpliga för morgondagens fotografering.

Fixar lite mer, som jag inte kommer ihåg nu, innan Lo vaknar i bilen. Tar in henne, försöker parera humöret och känsligheten av att vakna i bilen (otäckt) och även mammigheten som gör att hon vill ligga som en pöl i min famn. Svårt. Försöker få henne att ligga på soffan istället, men se, det går inte hem. Lo vill titta på nåt på datorn och vaknar till slut till liv såpass att hon kan kika på Mamma Mirabelle sittandes på en stol.

Fram med käk och fixar med det. Rödbetsrårakor, scrambled tofu och fejkon. Riktigt gott och Lo gillade rödbetsrårakorna riktigt bra. Heja, barn, du är så himla bra!

Sen var klockan typ 19 och då är ”kvällen över” i min värld…. Lo som åt middag en stund innan mej, eftersom hon fick den första rårakan och jag stod å stekte i typ en halvtimme till, ville ha kvällsfika innan vi kunde göra kväll. Fixar. Mjuk macka med ”många smör”. Ja, alltså hon ville ha både smör och pistagesmör på. Pistagesmöret gick hem, mums sa hon och slickade i sej smöret från fingrarna istället… Gulle.

Pottasittning, blöjpåklädning och isäng – tar ca en timme, eller mer. Jag ligger å surfar på mobilen medans hon gör sin sedvanliga långbajsning på kvällen (herregud, vilken jobbig vana).
Kl 21 ligger hon i sängen och jag klär på mej och smyger ut tillsammans med fryslorten Texas. Eldar, kvällsfodrar Hjärtat och så in. Plockar iordning matlåda, städar undan lite i köket, betalar räkning, tömmer en sopkorg på toan uppe, vattnar blommor (fan, vattnar alltid blommorna efter Lo har somnat vilket medför att blommorna inne på Los rum dör uttorkningsdöden eftersom jag inte vill gå in dit och störa henne/väcka henne, måste ändra den rutinen, varför vattnar jag dem aldrig då hon är vaken?) och lite annat sånt bös.

Nu har jag svinont i nacken/huvudet/händerna/ögonen och ”tvingar” mej själv att surfa, men hela tiden försöker jag parera den här tröttheten som känns överjordslig. Borde förstås krypa isäng med en gång möjlighet erbjuds men hur kul känns det då?

Soffhänger dock med Pippi katten och Texas vovven, det känns fint. Å bloggen.  Nu ska jag sluta dela med mej av min RÅSPÄNNANDE KVÄLL och så ska jag sova. Djupt och drömlöst, som typ alla andra nätter. Gonatt!

Kommentera

