Artros innan 30???

Alltså, nåt händer med mina händer. Senaste månaden har jag noterat att jag har ont i vänsterhanden, speciellt pekfingret. Har tänkt att jaja, det är väl bara nåt sånt där vanligt, typ PMS-relaterat eller whatever. Men häromdagen insåg jag att nä, det ger sej inte. Och börjat undersöka närmre och förutom hela vänstra pekfingret så är jag riktigt palpationsöm över alla knogarna och första fingerlederna i vänsterhanden. Samt höger tumme. Högerhanden är bättre, gör lite ont där men inte alls som i vänster.

Och nu ikväll har jag tyckt att det gjort extra ont i långfingret på vänsterhanden och när jag tittar efter ser jag ut att vara breddad i första falangeal-leden där. Va? Vad händer? Håller jag på att få artros i fingrarna. NU? Jag är för fan inte ens 30?
Och hur fort kan det gå, jag tyckte att lederna såg fina ut häromdagen (då jag gick igenom dem noga), men nu känns det som om den är breddad i BENHÅRT material liksom? SKUMT!

Blir sur, men vill iaf tillägga att hittills känns händerna helt användbara. Bär tunga vattenhinkar, vedklabbar, byter däck, masserar, skulpterar, målar, skriver etc utan problem. Har ej heller börjat hacka av mej fingertopparna som morsan (som också har artros i fingrarna) gör stup i ett.

Så fuck you, värk!

Kommentera

