Frukosttipsen!

Jag och mina morgnar… De är ett mörker. Jag försöker efterhand utvärdera och få till dem så det fungerar. Typ ha en bra struktur och följa den. Jag är oftast astrött om morgnarna men måste oftast 1. Mata hunden och katterna. 2. Elda 3. Ge hö/foder/vatten åt Hjärtat 4. Under tiden aktivera vovven lite så han är ”färdig” för morgonen 5. Väcka Lo och få på henne kläderna.

Ja, förutom fixa med allt som ska med; till mej (matlåda tex) och till Lo (kläder, kläder, kläder).

Jag ogillar att äta på morgnarna, det har jag oftast inte ro eller tid till, tycker jag. Eftersom jag prioriterar sömn så länge som bara är möjligt….. Men jag fungerar helt katastrofalt dåligt utan frukost i kroppen. Nu har jag dock ett sånt jobb som oftast innebär att jag måste läsa journal på morgonsidan. Då sitter jag ändå vid datorn i 15-45 minuter det första jag gör då jag kommer till jobbet. Alltså får frukosten följa med till jobbet!

Oats in a jar var en grej. Blanda yoghurt, havregryn/hirsflingor/några andra flingor, chiafrön, linfrön, vaniljsoker, lite agavesirap i en syltburk (tom alltså ;)) på kvällen. Jag brukar också oftast hacka lite nötter och ta lite torkad och/eller fryst frukt som jag häller på, på morgonen.

Nu är jag mer inne på Chiapudding. Dvs chiafrön blandat med som igår: kokosmjölk och mandelmjölk. Hade lite frysta bär och hackade nötter som jag hällde på på morgonen. Igår tog jag tom lite hackad mörk choklad också. Choklad ska vara lite centralstimulerande så för en som inte dricker kaffe kan det ju få vara substitut…. Mums! Chiafrön är proteinrika, mexikanska frön som också är rika på Omega 3-fetter. Fint, tycker jag. Dessutom blir chiapudding faktiskt riktigt smarrigt, då en vant sej vid konsistensen -eller tom börjat gilla den.

Också har jag köpt små påsar Misosoppa på Helsemin. Bara att ta en kopp hetvatten i kaffeautomaten på morgonen, hälla i pulvret och sedan smaska framför journal-läsandet. Eller smaska, misosoppa är kanske inte guds gåva till smaklökarna, MEN jag har märkt att jag av någon helt outgrundlig anledning står mej väldigt bra på en sådan portion misosoppa. Det är ju knappt nåt mer än buljong men jag begär inte att jag ska förstå hur min hunger fungerar – bara att den håller sej borta tills det är lunchdags. Miso är ju också nyttigt. Jag gillar ju inte att äta NÅT på morgonen, så om det jag äter är nyttigt blir det iaf NÅT bra av det…

Kommentera

