jag älskar internet!

Jag hamnar nu och då i diskussioner kring hur bra sociala medier är och internetanvändande övht. Jag förstår poängen många av motståndarna har, visst är det tråkigt att människor i mindre grad umgås ”in the flesh” och kanske gör det människor mindre närvarande i nuet, kanske gör det andra människor väldigt vana att bombarderas med intryck.

Men seriöst, internet är verkligen sjukt bra!
Jag kan SJÄLV välja vad jag vill ”mata mej med”, jag söker mina egna TV-program, serier, forum, bloggar att vara delaktig i. Det finns fler människor på nätet än IRL, vilket gör att jag lättare kan hitta mina ”själsfränder” på olika områden, människor som förstår mej väldigt bra, delar mina värderingar, människor jag mår bra av att ”ha runt mej” (även om det är i internetvärlden). Internetvärlden kan jag ta med mej hem i soffan då jag är trött, jag är aldrig ensam – det finns alltid NÅN att chatta med om jag känner behov av mänsklig kontakt etc.

Och så en annan stor fördel: information sprids fort. Och många har svårare att blunda för den information som erbjuds? Jag upplever att folk blir mer medvetna om ojämlikheter, att folk blir mer normkritiska, att folk helt enkelt får mer kunskap, tack vare sociala medier (tex). Det är SÅ JÄVLA BRA! En växande grupp i min bekantskapskrets som kanske inte omedelbart rör sej i politiska sammanhang, eller varit särskilt engagerade i samhällsfrågor, får upp ögonen? Det är kul!

Sen har vi den grejen jag tycker är skojsigast: jag kan hitta inspiration på så många olika sätt. Igår satt jag och kollade på en video från en Go Pro-kamera som en realistic equine sculptor lagt upp då hen jobbar med ett huvud på en häst. Det är så fantastiskt att se hur hen jobbar och väldigt inspirerande. Även utbildande, jag lär mej saker! Nu på morgonen hittade jag denna övning i en häst-nät-tidsskrift (eh) som kommer väl till pass då Lejonhjärta väl har hittat galoppen under ryttare, tror jag. Häromdagen såg jag denna video på en häst som piafferar baklänges. Väldigt kul att se sån fin ridning. Utan internet hade det nog aldrig hänt mej?

Kommentera

