Migrän

Äsch, skrev ett inlägg om migränen jag fick tidigare idag och vilka efterskalv som blir av det. Men så avbröt Lo då hon hade ätit klart sitt kvällsfika, och jag hade tidigare ikväll lovat henne några omgångar Memory. Under Memoryt kom nästa migränanfall. Så nu kastade jag blogginlägget jag hade börjat skriva på. Nu är jag groggy (illamående/skakig/huvudvärk/afasi – alltså den vanliga migränbaksmällan) och lite ledsen då det känns så himla utsatt och osäkert att må askasst fysiskt och/eller psykiskt då en är ensam med barn hela tiden, och då jag grät i soffan efter att Lo gått å lagt sej så hörde hon det och ropade på mej och såg så orolig ut, viskade ”mamma?” och tittade på mej med frågande blick, ”eschen?” (ledsen), och jag känner mej så usel, så usel. Barn ska inte behöva vara tappra. Inte mammor heller? (skulle jag önska) Nu försöker jag tänka att hon är så gammal att hon faktiskt kan ta hänsyn till om jag mår lite dåligt; dvs jag ska kunna säga ”Mamma har väldigt ont i huvudet och det flimrar framför ögonen, och jag behöver verkligen ha det lugnt och stilla en stund.” utan att få dåligt samvete, kanske tvärtom är det bra att visa för henne att jag har respekt för mina egna behov, men det innebär ju fortfarande inte att hon kan klara allt själv; hon behöver ju hjälp med väldigt mycket ändå så ”vilan” och ”återhämtningen” blir ändå i princip omöjlig. DOCK plockade hon fram kvällsfika, tallrik och sked själv. Blöja, nappar och nallar själv vid läggdags. Hon är ju en mönsterunge…

Ville skriva att hon är sin mammas dotter: till kvällsfika ville hon ha yoghurt med russin, plommon och nötter. Tummen upp på det! Hackade upp kanske 4 paranötter, 5 valnötter och 4 mandlar, ett par plommon och en måttlig mängd russin, och hällde i en skvätt linfröolja. Allt slank ner fort. Älskar att även om hon äter lite småkasst till middag, så vet jag att jag alltid kan ta till nöt-knepet till kvällsfikat, för att känna mej lite tryggare med att hon fått i sej tillräckligt med bra-grejer. För övrigt är russin hennes absoluta favvo på alla sätt och vis, då vi åkte hem från Mattias ikväll så blev hon först ledsen – ville nog gärna att vi alla skulle fortsätta vara samlade under ett tak, men sa sedan ”Mammas hus? Uschin? Mamma? Uschin?” (uschin = russin) i baksätet, som att hon kom på att – jamen i mammas hus finns det ju russin = helt ok att åka dit! 😉

Och förresten, det här med memory och en treåring. Helt plötsligt har hon börjat utklassa mej. Minnet är ju helt sjukt bra. Nog visste jag att det skulle komma en tid då det blev så, men det är ändå häftigt då det händer. Koncentrationstiden är det sämre med, efter 4:e omgången börjar hon tappa fokus och därmed ”inte komma ihåg” (ffa inte lägga märke till) korten lika tvärsäkert.

Nu önskar jag att mitt illamående ville gå över. 😦 Brukar inte bli så här illamående då jag har/har haft migrän! 😦

Posted in Lo

Kommentera

