Mixern gick varm imorse.

Jag gjorde raw bovetegröt till frulle, men blev inte helt nöjd så jag tror att jag ska mixa in mer bär i det som blev över, till kvällsfika ikväll. Så blir det mer en sorts bärig bovetesörja. Mums!

Sen gjorde jag grönkålshummus och det blev så himla smarrigt. Kål är lite av en trendgrej just nu, upplever jag, men jag är inte ”den som är den” – bra trend ju! Och många kålsorter är verkligen grymma och goda. Grönkål är en sådan. Idag ångkokade jag grönkålen i en sil hängd ovanpå en stor kastrull med kokande vatten, det var första gången jag gjorde så men det var fiffigt. Ibland kan ju grönkål/svartkål/purpurkål smaka lite väl beskt men det behövs verkligen inte mycket (ång)kokning så försvinner den där svåra bismaken, och det blir bara härligt, fräsch smak kvar. Hummusen gjordes efter recept från vegologi.

Sen fick mixern även göra ”mandelricotta” inför middagen ikväll…

Jag var på Take Queer igår, fint å dansa. Knäna samarbetade med mej, wiiie! Lo har sovit hos Mattias föräldrar och det går så himla bra. Dom är så förtjusta i henne och idag hade de lekt häst och hållit igång väldigt länge och sedan hade de läst böcker i två (!!) timmar innan jag kom och hämtade henne. Haha, då förstår en varför en ska ha barnvakt ibland. Visst försöker jag läsa för henne också ibland men ska jag vara ärlig så orkade jag i princip aldrig längre än 15 minuter mest för att jag vid det laget börjar sluddra för att jag själv håller på att somna. Är liksom alltid för trött för sagoläsning…

Nu sover hon och jag har också slumrat en stund. Mycket trött idag. Betalat räkningar, och planerar god middag, canneloni med mandelricottafyllning o tomatsås till. Å så god smältost på topp! + Smarrig sallad. Wiiie. Kanske ser vi ”Så mycket bättre” på tv4play då vi käkar också?
Hoppas orka fixa lite ute på gården lite senare, måste försöka öppna upp rökgångar i pannan (puh, en veckas lathet från min sida och alla rökgångar är igentäppta, GAH!), köra gräsklipparen till baksidan lagårn så jag åtminstone bara behöver hjälp med att putta in den den sista biten (när/om jag får nåt besök som kan hjälpa med det!) också var det nåt mer jag borde ha gjort men inte kommer på nu…

Det hade vart fint att jobba Hjärtat lite vid hand, kanske? Jo, jag försöker sikta på det. Då får Lo kanske åka lite också. Om vi nu orkar det :).

Hon är för övrigt anmäld till ridlekis på 4H-gården nästa termin. Det känns kanske konstigt att åka iväg för å rida ponnyer när det finns en hemma på gården, men jag tror att det finns många fördelar med det och ffa så vill jag få en liten kick i arslet att VÅGA låta henne rida, under kontrollerade former med små hästar som är barnsäkra. Det kan också bli en något mer konfliktfri ridning än här hemma, eftersom Lo -kontextstyrd som hon är (precis som alla andra barn?) är så otroligt mycket mindre konfliktbenägen då andra vuxna är i närheten. Kanske blir det bara en termin, eller så får hon fortsätta.

Hon är också anmäld till Mini-sim med början nästa vecka, så lördagmorgnar spenderar vi på Ersboda-badet hädanefter. Det ska bli så kul, Lo har inte bevistat en simhall sen mini-sim-kursen i våras.

Kommentera

