Två saker jag inte KLARAR som förälder

Okej, två grejer jag inte alls klarar som förälder, och aldrig gjort:

– Att väcka barnet. Dels av princip – behöver hon sova SKA HON SOVA. Hittills har det tänket funkat himla bra faktiskt. Några perioder har ju sömnen varit ett bekymmer, men det har verkligen utan undantag berott på att hon haft ont i tänder eller varit förkyld, eller dylikt.

Men jag har också jättejättesvårt för det eftersom det känns så himla…påträngande? Kränkande? Vet inte rätta ordet, men nåt åt det hållet.

– Samma gäller detta att ”hålla fast barnet” för att tex klä på den kläder eller vad det nu månde vara. Jag SER JU och VET att många andra föräldrar gör så i princip dagligen, tex håller fast barnet skrikandes då det inte vill få på sej kläder, och ”klär på barnet” utan dess medgivande liksom.

Seriöst, jag kan räkna på ena handens fingrar antalet gånger jag gjort så. Och varje gång har jag mått så fruktansvärt dåligt av det själv. Jag tycker verkligen det är så jävla kränkande.

Dessutom så får jag ont i hjärtat de gånger jag faktiskt hållt fast henne då hon bara ska busa/springa/bråka eller vad-det-nu-är, just den sekunden då jag känner att hon ger upp och ”ger med sej” och villigt – passivt – låter sej påklädas. Det är för mej verkligen sinnesbilden av inlärd hjälplöshet och respektlöst maktutövande och känns så jävla FEL!

Men så är Lo kanske också en ovanligt ”resonabel” och snäll unge… Och jag en ovanligt mesig förälder. Jag försöker tänka att jag behandlar henne som jag själv vill bli behandlad och jag vill verkligen inte att hon ska tro att det är okej att hålla fast mej och göra saker mot min vilja (eller; hålla fast någon annan och göra saker mot dens vilja).

Detta innebär ju förstås då att vi ibland har världens ”utväntnings”-situationer då jag helt enkelt väntar tills hon är klar med vad hon nu håller på med, och kommer till sans och ”går med på” att klä på sej/följa med… För att vara en person utan tålamod (???) så är jag väldigt bra på att hamna i tålamodskrävande situationer ;).

Kommentera

