Duktiga!

Hihi. Gjorde lite hovtarget med Lejonhjärta. Ostrukturerat och säkerligen förvirrande för liten ponny men så snäll han är med nybörjar-Evelina.

Jag som säger att han inte har nåt föremålsintresse och varit så svår med target. Och inte stämmer det? Ahja ;). Det här med träning alltså.

Han nosade lite på plattan som jag använde. Puttade. Gick mot den. Sparkade med en hov på den, ställde ner samma hov på den.

Jag klickade lite blandat för olika grejer som han erbjöd i riktning mot plattan. Haha. Så himla ostrukturerat…

Nu då jag kom in så kollade jag på den uppslagna sidan i Agilitybibeln jag fick låna av en vän igår, och så här står det ”Five keys to successful clicker training…. 1. Criteria. Decide exactly which response you´re going to reinforce. Since each reward provides information for your dog, it´s vital that you establish clear criteria. If you´re not sure which behavior you´re looking for or which aspect or criteion you should focus on first, most likely you´ll reward various behaviors and confuse your dog.”

Hihi. Okej okej, nästa gång jag provar med plattan och Lejonhjärta så ska jag ha nån sorts kriterier. Men HUR SKA JAG SÄTTA DEM DÅ?
Jag vet att målet är att han ska stå med båda framhovarna på plattan. Eller båda bakhovarna. Alltså, jag vill ha en signal på att sätta framhovarna på plattan, och en annan signal på att sätta bakhovarna på den. I dagsläget så nosar han på plattan, puttar på den med nosen och sparkar på den med ffa höger framhov. Vilka kriterier är rimliga att jobba utifrån egentligen?

Kommentera

