Lo en lördag

Snart blir hon ju tre, igår och idag har känts som bra dagar, alltså bra på det sättet att jag märker att hon blir äldre, och vilka fördelar det för med sej.

Bland annat igårkväll då vi kom hem från Trollfuxa, o käkat middag hos hennes nya människor o Lo hade charmat loss hela kvällen (hon gillade verkligen M & E). Jag trodde hon skulle somna i bilen, men förstod att anledningen till att det inte blev så var magen – så funkar detta barn. (svårt somna = måste bajsa!)

Jag var inte alls sugen på att GÅ IN, då jag var helt bisarrt utmattad och trött, utan ville göra klart mina sysslor ute och sen gå in, så jag skulle slippa ta mej ut efter nån timme då allt ”lugnat sej” inne (efter bajsning + fika + sänggående).

Har försökt prata med Lo om detta vid flera tillfällen tidigare, att hon faktiskt kan gå in så kommer jag efter på en stund (så jag hinner göra det jag ska göra). Men igår var första gången som det gick väldigt smidigt, hon sa att hon var bajsnödig – jag hjälpte henne av med stövlarna inne i hallen och kunde sedan gå ut och elda, bära hö och vatten till Hjärtat, och kom in lagom till att hon hade bajsat klart och behövde hjälp med torkning. Hon verkade helt trygg med det (hon vet ju att hon bara behöver öppna dörren och ropa ifall det är nåt, jag hör henne ju).

Självständighet är verkligen da shit!

Idag har hon dessutom börjat sova i sin 120-säng. Har pratat om det i nån vecka, att hon ska få byta säng snart, då hon verkligen vuxit ur spjälsängen. Och idag vid dagsvilan så ville hon att vi skulle möblera om och så ville hon sova i den stora sängen. Och peppar, peppar, nu har hon alltså somnat i den två gånger, helt själv.
Hon blev lite i gasen och tyckte det var lite spännande där vid dagsvilan, så hon låg och sjöng Bä bä vita lamm typ 5-10 min, men somnade sen ;). Ikväll somnade hon nog som hon brukar, väldigt fort. Var iaf helt tyst.

En ny grej är att hon vill ha sin rumsdörr öppen. Hon snappade upp ett samtal jag hade då jag nämnde mössen som knaprat i väggarna, och att jag sa att jag skulle börja öppna dörren in till Lo på nätterna så att katterna kan ta sej in dit (tror nämligen att mössen goselimyser inne i Los rum eller klädkammaren), så nu vill hon själv ha den öppen…

Idag har hon målat A och jag tror det är första gången som bokstäverna hon ritar faktiskt ser ut som riktiga bokstäver? Ja, förutom O då, den har varit vanligt förekommande länge. Dock var det roligt att hon själv hävdade att hon ritade ”Stora B” och tyckte att jag hade fel då jag försökte förklara att det såg ut som stora A… Haha :D.

Överlag tycker jag att det känns som om vi är på andra sidan av en lite jobbig period, då hon varit så förbaskat mammig och velat att jag ska göra ALLT – klä på, klä av, hålla hand, bära, och verkligen inte känt sej trygg då jag tex går före henne utomhus, eller går upp på övervåningen en snabbis då hon är nere (gnäll, gråt och skrik). Puh, självständighet är välkommet!

Kommentera

