Ljuva ensamhet, tills…

Åh vilken ljuv ensamhet jag haft idag. Ledig fredag och Lo har varit till Paradisbadet i Övik tillsammans med mormor (och några andra). Jag började dagen med lugn mobilsurf, sen gick jag ut, eldade, gav Hjärtat foder och vatten och fixade lite stuff på gården. Gick på en fantastisk promenad med Texas runt byn. Sol, frostgräs och lagom varmt. Och glad, hältfri hund (han har haltat pga en blå klo till o från drygt en månad).

Sen la jag mej i min säng och läste Kvinnorummet. Länge. Läste och läste och läste. Det är en njutning att läsa. Jag hade en liten tanke i bakhuvudet att jag hade velat se film, men innerst inne tycker jag bättre om att läsa ju, och det känns så fint att ha energin att hålla koncentrationen uppe, inget annat som pockar på uppmärksamheten, inte ens disk (för diskmaskinen fixade jag imorse 😉 ). Och vilken bok dessutom!

Jag har njutit av ensamheten och känt mej tillfreds, nöjd och glad över en dag då jag bara rår om mej själv.

Men nu… Har fixat med mat, hade en del grejer i kylen som jag behövde göra nåt av innan det skulle bli dåligt, så jag har fixat en rotfrukts & grönsaksgratäng som står i ugnen i skrivande stund. Och då jag tänker på att äta god, lite lyxig mat helt ensam så knyter det sej lite. Och så saknar jag att ha någon att prata med. Ja, verkligen prata. Och känner mej lite ledsen över att det inte finns en enda person jag kan ringa för å bjuda hit på käk, för att få prata med om alla de här tankarna som jag tänkt idag. Eller gå på bio med. Jag vet inte av nån jag kan ringa för ett biobesök ikväll. Helt plötsligt känns ensamheten lite bitter.

Kommentera

