Mat!

Ikväll spontanfixade jag lite av ett mini-julbord. Med finsk kålrotslåda, rödbetssallad, grönkålsstuvning och så vegopuckar och brunsås till det. Så himla kul att ”höfta ihop käk” då en har så bra råvaror hemma i kylen! Kålrotslådan var en ny bekantskap å den var verkligen en höjdare.

Kålrotslådan gjorde jag på recept från detta inlägg på Veganvraks blogg. Rödbetssalladen är en snabbversion med inlagda rödbetor som hackas i lagom små bitar, blandas med majo, soygurt, dijonsenap, peppar & örtsalt. Grönkålsstuvningen gjorde jag med havegrädde & apelinsaft. Å brunsåsen höftas med havregrädde å sojasås, typ. ;).

Förra veckan hade jag med morotskaka på jobbet som avskedsfika, eftersom det var min sista vecka. Det var väldigt kul eftersom många var nyfikna på den veganska bakkonsten, och berömmet överlag lät så här ”En av de bästa morotskakorna jag nånsin ätit”. Såhär:

Morotskaka med färsk ingefära och valnötter

2dl sojagrädde välvispat med 4dl socker. I det häller jag 
4dl vetemjöl, 
1dl rapsolja, 
2 tsk kanel 
2 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver 
4 dl rivna morötter 
1 msk riven ingefära
1dl hackade valnötter
Gräddas i ugnen i 40 min 175C. 

Glasyren är gjord på en burk tofu-cream cheese, 4dl florsocker, 2tsk vaniljsocker, 1msk pressad lime och 25g margarin

Kommentera

