Nu då?

Jag skjutsade Lo till föris imorse, satte mej i bilen, andades ut och tänkte ”Nu då?”. Ovan med ledig dag. Utan Lo. Hon ska hämtas på förskolan kl 15 men fram tills dess så är jag fri att använda min tid som jag vill.

Handlade. Tänk vad smidigt det är att handla utan att barnet är med.

Tränade ”impulskontroll” med Texas. Ja vill benämna det så, vi övar på att han ska kunna ligga på mattan i hallen medan jag plockar i ordning för att gå ut. Idag var störningen att jag öppnade dörren under trappen och tog foder åt honom i magväskan. Och att katterna betedde sej allmänt crazy som de alltid gör då det vankas mat (passade på att öva lite ”impulskontroll” med dem också, faktiskt) plus att de faktiskt fick mat på golvet mitt framför honom. Med många små-repetitioner av varje steg, så kunde jag ”progrediera” störningen rätt bra med Texas, och även om han var långtifrån lugn (han låg och skakade av upphetsning) så kändes det som ett bra träningspass.

Eldade, släppte ut Hjärtat som ser så fin ut nu. Nya höet är nog mer proteinrikt. Fodrade honom.

Gjorde tre hårdbrödmackor med gårddagens rödbetssallad on top, ett glas vatten med C-vitaminbrus i samt två järnpiller.

La mej i soffan och läste en stund, i Kvinnorummet. Så många fina citat att markera på de sidorna jag läste nu:

Men jag skulle kanske ha en annan syn på saker och ting, om jag inte levde i denna otröstliga ensamhet. Och det är ett olösligt problem. Jag menar, man kan gåfram till en främling på gatan och säga: ‘Jag är otröstligt ensam’, och han kanske tar en med hem och presenterar en för sin familj och ber en att stanna på middag. Men det skulle inte hjälpa. Därför att ensamhet är inte en längtan efter sällskap, det är en längtan efter själsfränder. Och själsfränder betyder människor som kan se en som man är, och det innebär att de har tillräckligt med intelligens och känslighet och tålamod för att göra det. Det betyder också att de kan acceptera en, för det vi inte kan acceptera ser vi inte, vi suddar ut det, vi skyndar oss att stoppa in det i ett fack.”

Varje ny människa som man möter och verkligen tar till sig inkräktar i någon mån på ens psyke. Man måste skaka om i sin kategoriindelning för att passa in den personen.”

Jag vill höra någon annans sanning, men jag kräver absolut att det ska vara en sanning.”

Och ibland , när hon var klädd för att gå ut, kunde hon promenera långsamt genom det stora huset och känna hur rent och välordnat det var och tänka att trevnaden med ordning kanske när allt kom omrking var det bästa man kunde hoppas på, att det kanske rentav var tillräckligt.”

Surfning när jag kom till ett nytt kapitel och ville pausa. Lite sömn här i soffan, med kissemisse på benen och Texas vid sidan och datorn i knäet. Vackra vinterhimlen utanför fönstret.

Nu: Träningsinspiration: Freestylehundars dagens trick. Kanske att jag till och med ger mej på att vara med i tävlingen. Annars räcker det gott och väl att träna utefter tipsen, här är instruktionsfilmen:

Planer för idag:
– Lägga ut Amazonas-sadeln för försäljning.
– Träna mer med vovvs.
– Träna nostarget och ev på långa tyglar med Hjärtat (om underlaget på ridbanan verkar ok). Kanske vill Lo rida lite också?
– Göra ”skinka utan rumpa”.
– Ligga i soffan och slappa ;). Kanske se en film, läsa lite mer i Kvinnorummet.
– Koka quinoa o göra en spenat & linssås till, till middag.

Jag måste också fixa i köket eftersom jag (med viljes) lät det vara igårkväll, men det är också den ”tråkigaste” att göra-grejen för denna dagen. Eventuellt borde jag plantera om två skvätt iväg-plantor också, men det är inget måste och känns mest skoj :).

Vilken obeskrivlig lyx att på nåt vis få göra och se framemot att göra sånt jag själv valt och vill. Det var länge sedan jag kände sådan pepp. Känslan påminner om att jag under lång period snarare för mitt inre spaltat upp allt som måste göras/fixas. Det är torrt i längden.

Kommentera

