Ivar & tandvärk

Denna natt ackompanjeras jag av tandvärk och Ivars verkningar på taket. Först hällregn och nu låter det som om taket lyfter. Märkligt väder denna höst (vinter?) 2013.

Har lärt mej av gårddagsnatten och lägger nu fram min rekommenderade värktablettscocktail på nattduksbordet bredvid mej, och ett glas vatten, när jag lägger mej till sängs. När effekten släpper efter ca 6 h så vaknar en lite kallsvettig och yr och tänker, vem fan har slagit mej i ansiktet?

Jag har alltså blivit av med en till visdomstand, denna gång i nederkäken. Det var en rolig upplevelse. Jag älskar denna kommentar ”Om det gör ont, säg till.” varpå munnen bänds upp med trehundra olika mojänger, två par händer och när jag kunde konstatera att bedövningen inte riktigt hade tagit – fick jag vackert vänta till tanden var delad, för att påtala detta. Ihh. Det är såna gånger jag fascineras av min egen förmåga att stå ut med sådan smärta. Till viss del tycker jag tom att det är skönt, sån där ilande, ”pikande” smärta. Litegrann som att tatuera sej. Till stor del går det bra för att jag vet att det kommer att gå över: nån gång blir tandkirurgen, eller tatueraren, less i sina händer och måste ta en paus för att kolla in sitt arbete. Under de omständigheterna kan smärta nästan vara underhållande, som ett sätt att utmana psyket lite lagom.

Men jag är inte nå vidare på att hantera den här mer gnagande smärtan jag har i käke, hals, nacke, huvud nu efteråt. Å huvvaligen. Tack o lov för värktabletter.

Jag ser inte klok ut heller, har som en stor hamsterkind. Men blev förvarnad om att en kan bli alldeles blå om kinden och halsen, och det verkar jag slippa än så länge iaf.

Nåväl, godnatt på er!

Kommentera

