Upp och lite ner

Har lagt lite tid på hanteringsträning med Texas.
Har länge varit missnöjd med hur kloklippningen går till, mestadels för att den blir en klar ”kränkning” av honom – där jag säger åt honom att stanna och ”håller fast” honom eller tassen om han vill gå iväg. Jag får alltid klorna klippta men det är under klart obehag från hans sida.

Tänkte att det MÅSTE ju gå att jobba med, för att komma bort från att han ska vara så rädd och tycka det är så obehagligt. Det måste ju liksom göras nån gång i veckan alltjämt; så vi kommer ju aldrig ifrån det.

Jobbat på en mjuk filt på golvet, med att han ska lägga sej på sidan (det kan han redan) och så har han blivit klickad för att jag tar i hans ben, i hans tassar, i hans klor, att jag har klotången med då jag tar i honom, att klotången tar i hans tassar, att klotången tar i hans klor, att klotången hålls runt klorn, att klotången nyper åt kring klorna.

Försöker hålla mej under gränsen för att han ”vill dra åt sej tassen”, dvs klicka för avslappning.

Höll på så i 4 pass, och igår klippte jag så första klon. Jag tyckte det kändes som om det gick hur bra som helst, han verkade avslappnad och helt med.

MEN idag så var hans anspänning mycket högre än igår, redan från början. Jag försökte träna på ändå, men tänker i efterhand att jag skulle ha sänkt kriterierna mycket mer eftersom han verkade helt klart ”stressad” efter gårddagens kloklippning.

Nå, det är iaf roligt jobb. Som en bonus blir det också väldigt mycket förstärkning av att ligga ner och chilla; och jag märker ju klara fördelar av det. Speciellt eftersom vi flyttat runt på lite olika platser i huset, på köksgolvet, i min säng i mitt sovrum, i soffan. Han verkar mer lockad att gå och lägga sej, pga det. Wiiie.

Kommentera

