Belöningsplacering o så

Jag har lite sporadiskt försökt göra lite target med Hjärtat. Nostarget med en röd kon. Gick bra första gångerna men hans intresse har varit lite blandat. Igår då han kom in så var han helt ointresserad av att träna, han ville bara nosa i bädden och äta hö. Men på morgonen var han lite hungrig.

Efter Funny har jag blivit försiktig med att klickerträna med hästar då de är lite hungriga, det är så lätt att det blir oönskade beteenden då (?), men idag med Hjärtat blev det nog egentligen bra.

Eller: om jag vill att han ska börja PLOCKA UPP saker ska jag nog försöka göra det då han är lite hungrig? Han blev lite mer ”mouthy” på konen.

Märkte också den grejen som jag tyckte kändes viktigast att skriva ner: att belöningsplaceringen och även HUR jag ger belöningen spelar så stor roll.

 

Ifall jag står direkt framför Lejonhjärta och sätter konen på sidorna så han måste vända bort huvudet för att ta i den, eller måste gå mot den för att nå den med nosen, så är det ganska stor ”risk” att han hinner vända sin näsa in mot mej och mina fickor/min magväska/mina händer innan jag hinner ge honom godiset. Det är ju lite kasst eftersom att jag ju förstärker även det som händer mellan klicket och belöningen.

En viktig grej där är ju att vara ruggigt snabb; men en annan viktig grej är belöningsplaceringen. Dvs godiset belönas ur utsträckt arm bort från mej. Men idag insåg jag också att då jag delar upp belöningen i flera så får jag också flera tillfällen att belöna för ”håll huvudet borta från mina fickor/magväskan/handen”.
Dvs klick – godis från utsträckt hand – ner till magväskan och en till godis och en till och en till – medan han har huvudet från mej (Hjärtat vill gärna puffas på en och är lite ”nosy”).

Det gav väldigt trevlig effekt. Gör alltid så då jag jobbar på långa tyglar, att jag ger en pellets åt gången (mest för att jag tycker det verkar som om det är mycket mer förstärkande på honom??? som att han tycker att han ”får mer”, eller jag vet inte.), men har inte tänkt så då vi gör sånt här också.

En annan viktig grej är att vara noga med att leken inte startar igen förrän han har lite avstånd från magväskan och min mage. Vi gör ju så att jag tar fram konen – han duttar – klick – godis (godis, godis) – jag tar undan konen medan han tuggar, då han verkar hyfsat klar med tuggandet tar jag fram konen igen. Men NÄR konen kommer fram spelar ju roll – om han kan ”få leken att börja igen” genom att komma med sin lilla näsa och börja greja ”mot mej”, så blir han snabbt förstärkt i det här ”tiggandet”.
Alltså konen kommer fram från bakom min rygg först då han har huvudet på lite avstånd.

Vi gjorde inte så mycket, sen fick han komma ut i sin isgata till hage. Han ville inte gå in dit, jag förstår honom :(. SNÖN MÅSTE KOMMA!!!

Kommentera

