Konsumtionhets, Antirasistmanifestation & vedstapling

Igår var jag å Lo på stan. Jag blev ledsen över konsumtionshetsen. Det är så meningslöst att försöka ändra sina egna vanor och att tro på att det är det enda som eventuellt kan förändra världen till det bättre, och sen gå på stan å se hetsen som råder. Vi gick bara genom stan, jag å Lo å Texas, för att ta oss till rådhustorget.

Blev glad över manifestationen mot rasism & nazism som hade lockat ett par tusen personer. Jag älskar Umeå. Fick rysningar i nacken av de tal som hölls, inte så mycket för att det var särskilt speciella tal utan mer över känslan i folkmassan – att här stod vi enade för medmänsklighet och solidaritet, mot rasism och nazism och de strömningarna i samhället.

Igårkväll hade jag besök av en vän, med vovvar. Så fint att få besök av såna jag tycker om, och ha några timmars samtal om sånt som känns viktigt!

Idag har jag  staplat in en del ved i panncentralen med hjälp av farsgubben och fått hjälp av exets pappa att äntligen förstå mej på shunten. Jag har nog aldrig tidigare varit så väl ”i fas” med vedstapling och sådant, som detta år, då jag BOR SJÄLV. Mycket tack vare ovärderlig hjälp från farsgubben. Idag märkte han också själv varför jag så ogärna kör traktorn på vintern, då bromsarna låser sej och en sladdar runt med en traktor på isen så känner en sej inte så kaxig. Men vi fick in en hel del ved, både lite blötare och torr. Ved = trygghet!

Det är isbana överallt o hällregnar ute just nu. Stackars Hjärtat. 😦 Han fick vara ute 2-3 h i stora vinterhagen, som inte är så isig men har en hel del gräs och han därför inte kan gå i den hela tiden, men står nu i ligghallen. Det blir inget kul liv men får väl gå ut i några omgångar och träna lite med  nostargeten. Och dansa lite snödans….

Har läst mycket senaste tiden och älskar hur bra min hjärna fungerat dessa veckor jag varit ledig. Dessutom trivs jag med att vara förälder igen då jag får vara ledig tillsammans med Lo. Senaste månaden/månaderna har vi haft väldigt lite helt lediga dagar ihop, eftersom jag envisades med att fortsätta på mitt PA-jobb och efter 2-veckors-stötar med ”jobbdagar” så var jag så utless på vardagskämpandet att jag varit glad då Lo varit hos Mattias rätt mycket på helgerna – det har nog varit en förutsättning för mej att stå ut med livet; men som sagt, extremt få lediga dagar ihop med henne.

Nu är vi hellediga och det känns väldigt fint att få vara mycket med henne. 🙂 Dessutom så har vi mycket mindre konflikter, sånt går ju upp och ner och i faser med kiddot.

Men just idag känner jag mej lite sänkt, splittrad i tankemönstret, har svårt att varav ner, känner det rent fysiskt i anspänningen i nackmusklerna, har lite svårt att ”styra upp det”/slappna av medvetet. Det blir svårare att hantera värken i munnen då jag känner att det blir så här: som att jag har en dimma för ögonen/hjärnan. Men får la skölja ur såret lite (utvecklat teknik som verkar funka ganska ok) och ta lite mer värkisar. Lo ligger o sover.

Tjohej!

Kommentera

