Vågar jag tro?

Alltså så himla kul grej- har senaste tiden lagt en del träning på dels kloklippningen och dels stadga (?) vid ligg, framförallt då vi ska gå ut.

Det innebär att jag belönat ganska mycket då han legat ner på golvet. Då vi tränat att han ska kunna ligga ner då vi gör iordning inför att gå ut, så har det förstås varit så att jag belönat honom för ATT han faktiskt ligger, men i fallet med kloklippningen är det mer en bieffekt – jag jobbar ju framförallt med själva tassarna och klorna. Men ”liggandet” blir ju förstärkt ändå! Har vid båda tillfällena använt mej av ett ”underlag”, tex filt eller täcke eller matta, som verkar göra det tydligare för honom (vi har jobbat med det förut, men uppenbarligen inte tillräckligt mycket!). Har varierat underlag, eftersom jag tänker mej ha användning av det ”när som helst” – vill kunna slänga min egen jacka på golvet och han ska förstå att det är en bra plats att lägga sej på. Dvs vill inte vara beroende av att ha något extra special med mej för att han ska kunna ligga ner. Då vi åkt på hundmassagekurserna har jag haft med mej min supermjuka, stora filt som jag vikt fyrdubbelt – då kan han ligga ner hela dagarna 😉 – men den är opraktisk att bära med sej!

Det här ÄR svårt för honom eftersom han faktiskt tycker rätt illa om att ligga ner och ffa tycker han väldigt illa om att ligga ner på platser som är mer eller mindre hårda. Han ligger helt enkelt aldrig (då menar jag aldrig) på golvet! Det är nog ett rasdrag. Han är inte så vadderad o även väldigt frusen ;).

Har ju noterat att hans stress då vi hälsar på folk ofta är relaterat till detta; då han upplever att det inte finns någon skön liggplats åt honom så går han i sitt ”sökande efter mat”. Det är hans reaktion på minsta lilla stress faktiskt, att börja leta mat som han kan snatta. Och hälsar en på hos icke-hundfolk kan det faktiskt finnas väldigt begränsat med sköna liggplatser åt honom, då en del såna folk kan vara ovilliga till att ha djur i soffor eller sängar (ja, herregud, det finns såna människor 😉 ), och det kan även vara himla besvärligt då det är ”mycket folk” nånstans som tar upp alla bekväma liggplatser.

 

Och nu är vi på besök hemma hos mina föräldrar och när det blev trångt om plats i soffan så slängde mamma ner en filt på golvet och bad honom gå ner och lägga sej på den, jag vet ju hur Texas är och tänkte genast att jaha, nu är friden slut ;).
MEN – nu då kvällen är över, och jag tänker tillbaka på dagen, så börjar jag tro att den träning vi gjort på slutet på nåt vis har ”spillt över” på den här situationen. Han la sej glatt på den där enkla filten på golvet och låg där länge, avslappnad. Tuggade på ben och sov. Gick hyfsat villigt tillbaka till filten då han blev bortskickad från soffan igen…
Nu hjälpte det nog att det varit grymt varmt här i huset (golvdrag är inte hans grej) men jag känner att det här är en liten AHA för mej vad gäller hur en kan träna saker utan att medvetet träna just DET. Att förstärkningshistorik liksom ”spiller över” lite hit och dit i vardagen.

Och det är också väldigt peppande för mej eftersom jag så gärna vill kunna lära oss att hantera dessa problem! Men nog känt att det är lite hopplöst -omöjligt att säkra det här lugna liggandet så mycket att han klarar det i miljöer som är jobbiga för honom…

Btw: Lo verkar vara precis på gränsen för att ”bli tagen på allvar” av honom. Vi märkte i somras på en festlig tillställning där det deltog barn både i Los ålder (ca 2 år) och äldre (ca 4-5 år) att barn i 2-årsåldern inte kunde leka med honom – när ett sådant tar upp en leksak o ska kasta åt honom så rusar han bara fram och kastar sej på leksaken, men att barn i 4-5-årsåldern var en helt annan femma – ifall en sådan höll i en boll eller slunga eller Kong så såg han bara likadan ut som när vilken vuxen som helst ska kasta nåt åt honom, håller sej lite på sidan med spänd förväntan -ja just VÄNTAN.
Häromdagen insåg jag att han faktiskt väntade ut Lo, flera gånger, då de lekte ihop. Det är så gött att se.

Kommentera

