Träning

Texas

Tränade på cirklarna igen (enligt den här utmaningen).
Passet började med att han inte ville äta sina foderkulor som godis. Han är ju en lätt fet herre och får inte äta alltför mycket ”annat”. Hans foderkulor brukar duga rätt bra som belöningar. Men nu spottade han bara ut dem!
Nå, istället använde jag mej av en tygknut med slunga och lek som belöning. Hej å hå, det är grejer det. Lek har mycket högre värde än matbelöning för honom, men han blir hyfsat uppeggad och helt skakig i hela kroppen. Då jag provade med foderkulorna igen så tog han glatt emot dem.

Vi jobbade med cirklarna åt det svåra hållet och jag försöker fasa ut ”lockningen” så gott det går, vänta ut att han cirklar ”av sej själv” och vi fick till några riktigt bra cirklar. Han går nära och har hyfsat tempo även då han får matbelöning. Heja oss, kul pass!
Vi jobbade med två varv runt mej, i ”vänster varv”.
(Ps. Då jag försökte vänta ut honom så bjöd han flera gånger på ligg. Hihi. Bra/dåligt? Jag tänker bra. Men det ÄR svårt att jobba med såna här fartigare beteenden då vi också jobbar och jobbat väldigt mycket med ”passiva” beteenden -beteenden där han ska vara stilla oavsett vad som händer (stående eller liggande) – han har så lätt att tänka ”Ooooookej, då glider jag ner på golvet här och ehhhh….ligger här?”.)

Mer träning han fått idag: störning vid liggande i bädden i köket. Försöker träna honom på att jag pratar med kissemissarna, målet är att typ kunna ”busa” med kissemissarna utan att han rusar upp från bädden. Dit har vi långt, men nu kan katterna vara på golvet båda två och jag pratar uppmuntrande med dem (han har skitsvårt med min katt-ton i rösten, blir seriöst helt crazy då han hör att jag ”kattpratar”) och rör mej runt i köket rent allmänt medan jag pratar med dem.

 

Lejonhjärta

Vi gjorde lite nostarget med konen. Han blir väldigt mouthy på konen och jag gjorde mitt i passet ett litet överslag i huvudet ”Bra eller dåligt? Äh, vi kör på det!” och vände lite på konen så att han skulle kunna bita tag i den – vips gjorde han det, och igen, och igen, och igen. Dvs bet tag i den och ”tog den ur min hand”.
Heja Hjärtat. Om det är bra eller dåligt att han blir så bitig på targeten? Äh, vad fan vet jag ;). Men det är kul om han vill lyfta upp konen från marken = vi kanske kan få en apport av den. Till exempel.
Jag vill gärna ha en nostarget som han INTE är sådär mouthy på, dock. Nåt han tex kan ha nosen mot en längre stund utan att försöka bita ihjäl det. Kanske blir det väldigt svårt nu. Vi ser väl! Han är iaf SKOJ att jobba med, älsklingsponnyn.

Kommentera

