Färggenetik

Åh, jag har under en längre period varit lite frustrerad över att jag inte kan hundfärger. Alltså genetiken bakom.

Jag älskar att förstå hur saker uppstår, varför det blir på ett vis. Färggenetik är så himla påtagligt. På hästarna tycker jag mej ha rätt bra koll, i alla fall på grunderna. Det händer ju hela tiden nya grejer på den fronten, en del bukskäcksorter kartläggs fortfarande för att vi ska förstå oss på hur de nedärvs, men i det stora hela har jag en överblick.

Nu har jag fått hem en liten Gentle James, en resin-schäfer, och jag blir helt blockerad i tankarna på att måla den -när jag känner mej lost i genetiken. Det är så lätt att det blir ”helt fel” detaljer o så vidare, om en inte förstår sej på hur färgerna blir som de blir. Dessutom ger genetiken en hel del ”clues” till hur en kan få till färgerna…

Därför googlade jag nu äntligen dog coat color genetics å hittade en perfekt sida. Dags att nörda loss!

 

Och appropå nörda loss på färger så är detta en favoritblogg. Hon som skriver är en equine artist från början. Mest hästfärgsinlägg men som synes en del inlägg om hundfärger också.

Kommentera

