En vänlig beröring

Idag har det ladats ved på gården på förmiddagen, och så har jag masserat hundar på eftermiddagen.

Fina samtal med hundarnas mänska, om vänlig beröring och att massage ibland kanke inte primärt är en fysisk behandling, utan ibland kanske primärt är en behandling av rädslor, förstört förtroende och beröringstrauman.

Nu längtar jag själv efter en vänlig beröring. Skulle just skriva att det inte blir mycket sånt i mitt liv nu, men sen kom jag på alla vänliga, närvarande kramar jag fått från vänner senaste dagarna – det må vara hälsnings och avskeds-kramar men de var små tillfällen av fysisk närhet ändå. Och så kom jag även på att Lo börjat vara så fantastiskt fysisk av sej, ibland stryker hon mej i nacken eller smyger in en hand under t-shirtärmen och rör lite på axeln. Ett tag tänkte jag att det var en kopiering av hur jag brukar stryka henne på ryggen eller på armarna, men nu börjar det ta ett eget liv. Jag gillar det. Folk måste röra mer vid varann! Vänliga, snälla, välmenande, respektfulla beröringar!
PS. Roligaste som finns just nu är att jag ”skriver” på hennes rygg. Får hon önska själv vill hon helst att jag ska skriva L, O, 8, S, 2, 3, E. Och hennes ben ska masseras varje kväll då hon ska isäng. Fast det kittlas och hon verkar mest tycka att det är lattjo lajban, inte så skönt eller avslappnande.

 

Men jag längtar ändå litegrann. Den sitter långt inne, den längten, men tydligen kan den komma fram så här klockan kvart i tre en natt då en egentligen höll på somna stående kl 18 på kvällen. Trötthet kan locka fram alla möjliga icke-karaktäristiska önskningar ;). Inte för att jag ogillar närhet, utan mest för att jag inte haft nån energi till övers för ”sånt trams”, ett långt tag….

Kommentera

