Mål 2014 -Texas

Blir osäker på om jag redan gjort ett måldokument för Texas. Men tror inte det?

Hursomhelst, Texas blir 12 år iår. Största fokus är att fortsätta hålla honom i hyfsat god form. Jag tror det krävs mycket lyhördhet från min sida och att tänka till lite extra. Jag märker att vissa saker sliter på honom och måste försöka tänka till när det gäller belöning med lek -även om han blir himla peppig av det så måste det tex ske på bra underlag och helst utan många tvärstopp (vid leksaken) och tvär-rusningar. Att kampa funkar men just rusningarna kan vara slitiga (synd att han älskar det så mycket = det är en sån sjukt bra belöning).

I övrigt ska vi jobba vidare på grundfärdigheter och lite tricks. Mitt mål är att jobba in ett ”nytt” trick per månad. Det låter så lite då jag skriver det men det är utifrån våra (mina) förutsättningar med ork och tid. Grundfärdigheter nu är framförallt platsliggning, något jag tror kommer vara än viktigare då Hjärtat blir uppstallad i ett kollektivstall, och jag gissar att vi kommer fortsätta jobba med det ”ända in i döden” ;).

I övrigt ska jag försöka lägga mer tid på rallylydnadsmoment, kanske tom med nån tanke att kunna ställa upp i nån tävling då ekonomin tillåter såna utsvävningar (?), och så ska han få viltspåra en del under sommarhalvåret då Björkstaden har sina viltspårsträffar. Varken rallylydnaden eller viltspårningen är ju särskilt slitiga fysiskt så jag tror på det. Det har förstås sina betänkligheter med viltspårning för mej, men det handlar mest om att det är så lätt-tillgängligt och jag kan få bra hjälp av andra erfarna, på träffarna. Jag har svårt att få till personspår och dylikt eftersom jag helt saknar kunskapen och inte har råd med kurser…

Kommentera

