Texas & platsliggningen

Tränar dagligen på platsliggningen, oftast medan jag startar brasan i pannan/eldar.
Försöker lära honom att vara kvar även fast jag går iväg/försvinner ur synhåll. Det gäller att ha känsla för svårighetshöjningarna. Inte helt lätt! Helt plötsligt har han smugit upp och står och tittar på mej ”Jag trodde att vi skulle gå nu?” 😉 då jag lämnat honom och gått ut genom dörren och ställt mej bredvid den. Räknar sekunder, vet ej om det är nå bra kriterier, han verkar inte räkna sekunder ;).

Hittills har jag dessutom märkt att han i princip blivit mer och mer ”skakig”/darrig för varje pass, och haft ett uttryck av ”slagen hund” då vi tränat, alltså han lägger sej spontant på filten/schabraket/whatever jag lägger fram, men är ganska spänd och jag tror kanske att jag förstärkt (???) det här sänkta uttrycket med huvudet ner och öronen bakåtstrukna. Det ser helt bedrövligt ut med en whippet som ligger på en filt och skakar med huvudet sänkt och öronen bakåtstrukna, och konstant blick på mej… Han ser verkligen asrädd ut, men jag antar att jag helt enkelt -utan att vara medveten om det – förstärkt det (eftersom jag mest fokuserat på att han ska kunna ligga kvar medan jag tex rör mej runt i panncentralen).
Det jag tänkte skriva var dock att igårkväll så la han sej på schabraket och la sedan ner sej på sidan, lite sådär ”halvavslappnat” (inte klassisk whippet-upp-å-ner-stil-eller-totalt-utslagen-på-sidan alltså ;)) och med huvudet ner på schabraket – det är ju min målbild. Att han ska kunna ”pausa”. Jag vill ju egentligen inte att han aktivt ska ”erbjuda beteenden” utan att han ska tycka det är en trygg plats att lägga sej ner och chilla på, en stund. Hittills har det verkligen varit en förväntanssituation för honom men jag har försökt att vara konsekvent med att klicka för mer ”chill”-beteenden, att han luktar på en tass eller filten, att han lägger ner huvudet, att han tittar åt ett annat håll, och försöker göra belöningen så smart som möjligt (både placering och vad han får). Ett tag lyckades jag dock förstärka att han slickar sej på framtassarna, det kändes jättedumt så det försöker jag undvika nu ;).

Välkommen till nybörjarmisstagens blogg ;).

Försökte ta med cirklarna till vänster (runt mej) ut på gräsmattan men det gick inte alls, minsta lilla handrörelse i vänsterhanden så kommer han flygande in till fotposition. Världens bästa beteende tycker han också, och ser toklycklig ut. Haha. TJIHO, DET DÄR KAN JAG! Och jag bara kliar mej i huvudet över mitt inkonsekventa användande av ”vänsterhanden rör sej” när jag vill att han ska komma in till min sida ;)…. Ganska ”spännande” dock att det funkar inomhus nu, men inte ute på gräsmattan. Inomhus betyder samma handrörelse ”cirklar till vänster” (fast bara tills han blir lite väl peppad, då kommer han flygandes in till fotposition igen och ”glömmer bort” den här ”nyare” betydelsen av samma signal).
Får kanske tänka att jag skalar bort handsignalen helt åt det hållet. Till höger är det inte alls så svårt, men han har ju egentligen inget fotgående på högersidan, mer än att jag lätt kan placera honom där och han håller sej intill mej, då vi är ute på promenix typ. Undrar vad jag använder för handsignaler med högerhanden för det?

Kommentera

