Mör

Vilken dag.
Somnade givetvis för sent (det är ju jag) så dagen körde igång med 5 h sömn i kroppen. För lite! Konstaterar jag nu kl 22.
Sen har det rullat på med hästflyttsfix, köra fram och åter hit och dit och köpa grejer, hämta grejer, fixa hage, fixa box, bråka med ströbalar o hämta kiddo, bråk med transporter, uppgivenhet, nya tag, värsta supersmidiga lastningen (ÅH VAD JAG ÄLSKAR MIN PONNY! ”Åh en transport! JAAA! MAAAAT!!!!”), o stallfix på nya stallet med en unge och en hund som gnällde ikapp över kylan.

Jag har fått ca 5 stycken ”nära-att-svimma”-blodtrycksfall under dagens lopp men jag VET ju att jag druckit asdåligt flera dagar i rad så det är inte alls konstigt. JAG MÅSTE DRICKA MYCKET (o LYDIGT)! Blodtrycksfall som varar en god stund och ger sockerdrickskänsla i hela kroppen ända upp i huvet o svartnat för ögonen. Otäckt då jag är ensam med Lo.

Jag känner av vätskebristen i hela kroppen och det är märkligt, för det var evigheter sedan jag hade den här märkliga värken sist, och jag har försökt fundera på vad det beror på – förut var jag faktiskt övertygad om att värken berodde på min menscykel/hormoner – men eftersom jag senaste månaderna skattat mina PMS(PMDD)-symtom så vet jag ju att jag varit i princip besvärsfri sedan november. Ett tag trodde jag att det kommer då jag ätit mycket salt/fett (chips & dylikt).
Men nu är värken här med full kraft, och den tillsammans med blodtrycksfallen och även min egen vetskap av att jag druckit dåligt (jag har tänkt det i säkert 2-3 dagar ”Idag drack jag nog för lite”) – pekar ju verkligen mot att det beror på vätskebrist. Den som vill förklara hur det funkar, får gärna försöka. Det känns som om jag har restless legs i hela kroppen, typ. Myrkrypningar, ”åtsnörningar” och en allmän känsla av trötthet och värk i typ alla muskler (ffa underben & nacke/axlar men också runt alla leder o ganska mycket i underarmarna).

Den här värken blir så sjukt mycket bättre av massage/beröring/att någon trycker på underbenen och i nacken, så nu känner jag mej lite ledsen över att det inte finns någon som kan göra det, utom mej själv.

Hjärtat verkade lite chockad över att hamna i ett stall med massa rörelse och jag är lite nervös nu över att han kanske känner sej helt borta inatt. Han som brukar vara så cool, kändes rentav ”rädd” då folk gick förbi för att hämta vatten vid hans box etc. Fina ponny. Han har som levt ett skyddat hästliv hittills…. vet inte att det är sådär majoriteten av alla hästar har det :D.

2 reaktioner på ”Mör

  1. Men alltså du MÅSTE ju ha låg ämnesomsättning. (ursäkta tjat) Exakt sådär var ju jag med. Lågt blodtryck, krypningar, svimningar, sedan kom värken. Fick kraftig vätskebrist ideligen. Fick kämpa med vatten och dricka dricka. Då höjdes blodtrycket lite. Så värken, syrebristen som kommer av det där låga blodtrycket. En jävla värk som kändes i hela kroppen, mest i nacke, rygg, ben, vader.
    Får du inte giktkänsla i fingertoppar med? Ont att slå i tår i trösklar etc? Mensvärk o krångel med hormoner, överkänslighet för vissa saker, kaffe osv. Jag blev knäpp av vin, dåsade bort och fick huvudvärk o blodtrycksfall.
    Man ska inte behöva må sådär. Inte normalt!
    Ska inte tjata mer, men det verkar så jobbigt att må sådär. 😦

    1. I hear you, Märta. Jag vet att du haft liknande symtom. Jag vet också att du låg i nedre normalspannet av värdena o så.

      Angående fingertopparna så njae, däremot har jag ju ont i lederna i händerna till och från och har ”kuddar under fötterna” på morgnarna.

      Men min ämnesomsättning är kollad så många gånger då jag varit trött å höglös och så vidare, och den ligger alltid inom normalvärden. Senast idag kollade vi på mina värden, o det ser bara bra ut, enligt läkarna. Vet inte vad mer jag ska göra. Själv tror jag inte rikitgt att det beror på sköldkörtelhormonerna.

      Andra värden ser bra ut, har rätt högt hb och magnesium/kalium/natrium o b12, till och med.

      Det enda av mina blodprovsvärden som sticker ut (eller ok, blir rödmarkerat i journalen ;)) är min Serum-IgA o det ligger bara precis under normalvärdet. Ingen kan svara på hur det påverkar en mänska, typ, mer än att IgA krävs för att slemhinnorna i luftvägar/lungor och tarmluddet i tarmarna ska må bra. Att en har lättare att drabbas av glutenintolerans och lunginflammationer med lågt IgA, typ. (vad jag läste mej till förra gången jag fick veta att jag ligger lågt i det värdet, så med reservation för att jag minns fel angående hur det påverkar).

Kommentera

