Utomhuspedagogik & Aktuella teorier…

Jamen, se där, helt plötsligt har jag skrapat ihop 100% sysselsättning!

Fick ett mail från ”Aktuella teorier, evidens och praktik inom muskuloskeletal rehabilitering”-kursansvarige om att de bestämt sej för att ta in fler och att jag därmed är antagen (stod som reserv 30 pga att jag gjorde en sen anmälan). Tjiho!

Och fick veta igår att jag kom in på en Utomhuspedagogik för förskola, fritidshem och grundskola II-kurs. Sjukt rolig kurs MEN då jag läste kursguide o så idag blev jag nervös, en träff är i Ammarnäs och inkluderar lite skidturer på fjället. Det låter som värsta drömkursen.

MEN jag kan ju inte åka skidor! Skäms ögonen ur mej men jag har verkligen knappt åkt skidor i vuxen (eller halvvuxen) ålder. Åkte lite med gamskidorna som jag fått av farsgubben, då Lo var nyfödd – hon hängde i sjalen och vi åkte runt byn i skogen och det var sjukt fint, men eftersom jag flera gånger blev omspurtad av ambitiösa pensionärer häruppe i skogen så var det uppenbart att min teknik lämnade mycket att önska. Kan jag skylla på att Lo vägde en hel del som pluttig bebis och att hon hängde på min framsida o att jag var asrädd att hon skulle slå sej? Nåväl, ska vi på fjället så ska jag ju ha en ryggsäck, så vikten kommer jag inte ifrån.

Och så saknar jag en hel del av utrustningen som krävs. Men det känns kul och peppigt, jag måste bara 1. Åka lite skidor innan vecka 11. 2. Hitta lämplig utrustning på beg-marknaden. 3. Hitta nån som kan finansiera inköpen av utrustningen. Sen är saken (soja)biff.

Utöver de två kurserna så är det Hästens sinnen och beteende-kursen och helt plötsligt känns våren riktigt rolig.

Idag har jag fixat iordning lite i nya stallet till Hjärtat och strax åker jag o hämtar Lo, åker o hämtar transport och sedan hem – får i oss middag o så lastar vi Hjärtat och åker med honom till nya stället där han får gå in på box första natten och imorrn ut i hagen. Jag är lite fundersam på hagarna, men ”allt löser sej” om en är kreativ o Lejonhjärta vill mej väl ;). Eftersom hans nuvarande hage har 5 trådar + en metalwire-tråd så blir jag lite skeptisk till om han kommer stanna inne på 2-3 vanliga reptrådar. Hum. Spännande på gränsen till ångestskapande. MEN nu är det åtminstone snö så om han kommer lös så tror jag inte att han kommer äta ihjäl sej omedelbart = bra!

 

NU nog svamlat, dags att sätta fart på gamkroppen!

Kommentera

