Djurinteraktion

Vill bara komma ihåg att skriva det, idag insåg jag att Lo har en period av intensivt interagerande med djuren. På ett väldigt fint sätt. Jag iakttar henne och tänker att hon har en imponerande impulskontroll och om det är NÅT jag vill UPPFOSTRA henne i (jag tycker uppfostran är en konstig approach ibland) så är det just djurumgänge. Att vara lyhörd för djurens signaler – lära sej att förstå och läsa dem (tex om hunden vänder bort huvudet, om katten rör på svanstippen osv) och att hon hela tiden frågar sej ”Vill djuret vara med på detta?”.

Nu handlar det mst om att hon pysslar om dem. ”Bäddar ner dem”, som hon säger. Karma är hennes bebis, säger hon. De ”myser”, ”gosar” och Lo skrattar gott medan de håller på, verkar lite exalterad över hur väl katterna tar emot det då hon är lyhörd med dem.

Och Texas vill hon ”träna” ibland men i hennes värld är träning = lek (hihi, vilken underbar analys av våra träningspass), och nu börjar deras lek funka himla bra, med ömsesidig respekt. Visst blir det ofta lite gråt och skrik oavsett hur fint det pågår eller pågått, men det är väl som sej bör då en storebror leker med en lillasyster ;).

Det är himla skoj iaf och jag älskar att iaktta hennes ”träningspass”, idag hittade hon min nyinköpta klicker och tog på sej den och skulle träna Karma. För mej var det uppenbart att Lo hade tänkt träna tasstarget men Karma låg mest och kurrade och ”trampade” och var i princip oberörd av Los klickande. Jag har funderat lite o tänkt att det får vara så: hon får väl klicka lite på måfå som hon gör när hon leker att hon tränar dem, för jag tror ändå att djuren kan skilja på när hon går runt med klickern o då jag använder den i träningen: jag tänker mej att det är ungefär som då en är på hundkurs och det klickas runtomkring en, och hunden måste lära sej att skilja på klicken som rör den och klicken som inte gör det.
Men Lo var iaf mycket tålmodig med sitt tränande, satt en bra stund och förklarade för Karma ”Ta på den här, ta tassen till den, så här, krafsa på den liksom, kolla, kolla, jag ska visa dej” och gjorde sedan samma sak med nosen (alltså, jag blir så generad över hur mycket hon noterar o förstår av träningen hon ser oss göra…) och hon var så varsam på handen och i sin ton, väntade och även om jag trodde hon skulle bli frustrerad då Karma bara kurrade vidare utan att ”förstå nånting”, så blev hon inte det.

Posted in Lo

Kommentera

