stalldag med kiddot

Lo ska börja på ridlekis snart. Sist hon fick rida så blev hon tokigt rädd o har inte velat rida sen dess. Ojojoj. Nu är det bråttom att vända hennes rädsla till intresse! Hur göra? Försöka tänka positiv förstärkning.

Pratade med henne om ridning och hon sa att hon inte ville. Försökte reda ut varför och så, men hon säger bara att hon inte vill prata om det. Åh, så svårt.

Det känns som att jag pressar henne, men vi åkte till stallet tillsammans idag, med mitt främsta fokus att göra hennes upplevelse trevlig. Slängde med pulkan och klädde på henne bisarra mängder kläder eftersom kylan är det som är vår största fiende. Linne + tunn långärmad + tjock långärmad + långkallingar + fodrade byxor + sockar + tjocksockar + rånarluvan + mössan som knäpps under hakan och är lurvig runt ansiktet (stänger om väldigt bra mot huden) + fuskpolon + tvådelade overallen + varma vinterkängorna. O vantar. Enda hon frös om var händerna vid några tillfällen men hon upptäckte mycket fort de bästa värmekällorna – kupévärmaren vid vattnet och elementen inne i sadelkamrarna.

Hon gillade verkligen att vara i stallet, hjälpa till att mocka, fixa foder och vatten och så. Dessutom blev hon rätt glad i kaninerna (som var läskiga sist) och hästarna.

Men rida ville hon inte. Helt ok! Vi hälsade bara på Hjärtat i hagen utöver allt stalljobb. Tog en bra stund att fixa det som skulle fixas, eftersom jag försöker ta hänsyn till henne så mycket jag kan. Och så drog jag pulkan lite och så drog även hon pulkan en hel del (oväntat skoj 😉 ). Och sen ville hon inte åka därifrån.

”Loooligt i talle! Incke åka, äta hä.” (vi skulle åka hem å äta men hon ville stanna å äta i stallet)

Sen upprepade hon det typ fem gånger sen vi kommit hem också. Att det varit roligt. Så vid ett tillfälle då så undrade jag lite försynt om hon ville rida nästa gång vi åker dit, och det ville hon.

Wiho ;).

Som min vän Elin skrev ”Det är bra om hon blir hästintresserad, det skulle underlätta en hel del för dig.”.

Ikväll blev vi faktiskt lite hjälpta av att hennes stora idol ”Stora” Lo var med på en bild som Petra delade på facebook, ridandes på en av hästarna som de bor med. Idoldyrkan ftw, just i detta fall.

(Dock vill Lo att jag ska klippa tuppkam på henne och jag känner mej inte så kaxig på den fronten. Allt för att stora Lo fick tuppkam på nyår.)

Kommentera

