Trött tisdag

Idag har jag, bland annat:

– Kollat på Ponnyakutens första avsnitt, det med uttagningarna. Och hoppats att denna säsong är den säsong då den ”steppar upp” lite o tar sitt ansvar för sveriges hästungdoms kunnande i beteendeanalys och R+-träning, om hästars behov och ja, basic facts om dessa vackra djur liksom?
Såg bl a en rädd häst och tänkte att ”Åh, perfekt BAT-undervisnings-häst!” och blev sedan lite nedstämd då den käre Tobbe mer använde sej av en sorts ”mut”-situation och sedan kallade det för ”positiv träning”. Jag blir så less på användandet av ordet positiv! Som att godis = positiv = bra inlärning. Visst, godis ger en trevligare upplevelse än utan, och klassisk betingning har absolut sin roll i djurträning också, men jag kan tycka att hästvärlden MÅSTE ”hoppa på tåget” NU och komma vidare i tänket kring beteendeproblem och hur en kan lösa dem på effektivast, vänligast sätt, typ.

– Kollat på föreläsning Science of pain med Allan Basbaum. Det är del i en av mina kurser men tänker att det nog kan finnas nån enstaka som läser bloggen, som tycker det skulle vara intressant. Det är sånt jag känner igen sedan innan men så värt att uppdatera kunskapen. Spontan remembrance från föreläsningen: Smärta är en sexist! Kvinnor har lägre smärttröskel, det vill säga vi känner smärta vid ”mindre” stimuli än män, men vi tolererar smärtan bättre. I övrigt var snubben rätt tänd på medicin men jag plockar med mej endorfin-snacket och tänker att det finns smartare sätt att blockera smärtreceptorer än att proppa i sej biverkningsrika droger. Kroppen är så sinnrikt beskaffad ju!

– Jag har ätit lunch (!), Wakame-soppa från frysen och sett ett avsnitt In treatment.

– Nu ska jag läsa lite hästbeteende och sen hämta Lo.

Kommentera

