Träning och plugg!

Vilken dag! 😀 Börjar känna igen mej själv igen, på många sätt.

Hade morgonutsläppet. Tränade med Hjärtat på banan. Har satt som mål för longeringen att han ska länga ut sin överlinje OCH kliva på framåt med ett bra tempo i traven. Med nån sorts teori om att det skulle vara nyttigt för honom. Just nu är jag skeptisk, det här med att länga överlinjen ser inte ut att ha så många positiva effekter för honom, MEN det är ju ingen slump att det återkommer i ”alla” skolor/läror, och det känns naturligt att jobba vidare med det i longeringen.

En bra grej nu är att han verkar himla befäst i att ”trava på” utan drivning. Jag måste påminna mej själv om att det varit vårt mål väldigt länge. Ett långt tag så travade han ju bara typ två steg överhuvudtaget, före jag kände ett behov av att ”driva på” för att han inte skulle bryta av. Framåtbjudning är och har inte varit vårt starkaste kort…

Nu kan han trava, varv på varv på varv. Det går snigelsakta och han ”joggar” mest utan engagemang i kroppen, MEN HAN TRAVAR. Fokus på en sak åt gången.

Det är också numero uno ifall han ska kunna funka som barnponny utan att barnen ska bli lockade att hålla på å sparka på honom osv. Att han ”går fram av egen maskin” sas. Även mycket lättare för barn att hitta balansen och lära sej att sitta oberoende av handen om ponnyn kan trava på i ett någorlunda jämn tempo, och DET gör han minsann. Jämnt snigelsakta, liksom ;).

Nu försökte jag ju då få honom att sträcka fram näsan lite. (Steg ett, tror jag.) Och även trava på med lite mer påskjut . (Steg två, tror jag.) Tänker någotsånär frishejping och klickar för små tendenser. Idag förstärkte jag nog i realiteten mest ”Lukta på marken” ;). Men lite gick det åt rätt håll, åtminstone i skritten.

Då jag studerar honom så noggrannt för att försöka hitta rätt tendenser att klicka för, så inser jag att hans rörelsemekanik i traven inte riktigt tillåter honom att länga ut sin överlinje. Han studsar fram väldigt mycket tack vare att han håller sin över och undersida ”jämnkorta”. Sjukt ekonomiskt (och i mina sjukgymnastögon BRA…). Så för att han ska kunna länga ut sin överlinje OCH dessutom hitta ett bra, jämnt påskjut bakifrån så måste han arrangera om rätt mycket av kroppen och dessutom börja jobba mer aktivt med antagonister. Bra att ha i åtanke då en jobbar: jag får nog fundera en del på VAD det är jag måste börja med att klicka för, för att han ska hitta tekniken.

En grej som också slog mej är att han är så liten att jag kanske måste tänka om hur jag SER på hans lång och låg. Ja, han är både liten OCH har faktiskt en grymt lång hals, som dessutom är hyfsat lågt ansatt. Hans huvud och hals är redan VÄLDIGT nära marken. För att han faktiskt ska länga ut sin överlinje så måste han i förhållande till sej själv (i jämförelse med andra hästar) nog sänka huvudet nästan till marken. Annars ”händer” inget i hans kropp.

JÄTTEROLIGT JOBB iaf!

 

Sen åkte jag till en vän och satt där resten av dagen och pluggade. F pluggar också, men språk, men det är så värt att åka bort och plugga. Får mer gjort. Läste klart hästens beteende-kapitlet och sedan jobbade jag med de två svåra uppgifterna i den svåra sjukgymnastik-kursen. Kom en bra bit på väg, även om prestationsångesten och svårigheterna att förstå uppgiften gör att jag drar mej lite för själva slutliga genomförandet (dvs skriva rent det).

 

Och ikväll har jag tränat lite med Texas med ”cirklarna” runt mej och efter ett lite förvirrat pass då vi började med frishejping, lyckades ”sådär” (men bättre än förra passet iaf!), men gjorde kloka pauser och omvärderingar, försökte igen och till slut så provade jag den cue vi använde tidigare, och då släppte helt plötsligt ”2-varvs-proppen”! Kunde väldigt snabbt byta ut den lilla fingerpekningen till verbalt cue (Snurra) och han upprepade de där två varven säkert 6-7 gånger. Både till höger och vänster dock (så nu har jag inget ord för att särskilja på höger och vänster snurrning 😉 ) men skit samma. Blev så himla glad!
Det är så skoj då en sätter ett mål och sedan jobbar från ”scratch” med beteendet. Texas KAN ju redan sjukt mycket olika grejer, och visst är det kul att finslipa de grejerna, men jag är som mer pepp på själva INLÄRNINGEN av ”nya” beteenden.
Ska självklart finslipa detta och bland annat lägga till att jag kan snurra ”åt andra hållet” medan han går runt mej, men jag känner ändå att jag kan lägga hårdtränandet åt sidan nu: Februari månad innebär ett nytt trick. Ska bara komma på vad!

Viktiga skills jag vill jobba med är påklädnings-skills. Han avskyr verkligen att få på sej sina skor, och det har tom påverkat hur väl han lyssnar när jag ropar på honom (för att få med honom ut då vi ska till stallet tex): himla dåligt!

 

Nu känner jag mej lite småsjuk, kanske kombination av att ”alla” barn varit sjuka på förskolan (i nån veckas tid har det varit väldigt lite barn där) o jag säkert haft nån liten förkylning liggandes i kroppen av det (även om både jag och Lo varit friska hittills), men också att ventilationen i F´s lägenhet är helt galen ;).

Lämna en kommentar