Frihetsdressyrkurs

Var på kurs i helgen. Skulle vilja skriva MASSOR men har så svårt att strukturera upp allt som vill ut. Men kort o gott: det var väldigt inspirerande att vara på kurs, av fler anledningar än den faktiskt kunskapen som delades ut. Det var bra att se ett system, och det kändes märkligt att jobbet så väl knöt ihop med sånt jag och Hjärtat pysslat med senaste tiden, och det var också väldigt fint, stimulerande och givande att prata med vänner.

Sen fick Lo en allergisk reaktion på nåt och fick nässelutslag på hela kroppen och blev svullen i ansiktet. Huvva. Men gick ju bra ändå. Dock jobbigt att inte riktgt veta vad som föranledde det. Kommer det hända igen? Hon verkar dock pigg och glad.

Igår var hon och jag på första tillfället ridlekis och det var roligt och mysigt. 4H-gård med får, grisar, kaniner och ponnyer. Lo tyckte grisarna var lite läskiga men fåren mysiga och så tyckte hon att kaninerna verkade hungriga ;). Så kul att se henne med andra i samma ålder, den här viljan att få vara med och att hon faktiskt ”tar plats” automatiskt. Jag tror hon var hjälpt av att miljön var så bekant. Denna gången kollade vi oss mest omkring o hälsade på alla djur, vid nästa tillfälle ska det ridas. Jag ser framemot vårens måndagskvällar!

Idag har Hjärtat fått komma ut på tömkörningstur, vi provade en ny väg som jag trodde skulle leda nånstans men visade sej ta slut mot ån. Hjärtat var så himla pigg så jag släppte honom på ridbanan lite efter vi kommit hem, och han var skitfin :). Vilken trav det finns i honom! Har senaste tiden insett att han faktiskt har rätt mycket ”häng” i sin mekanik, något som inte märks då han såsar runt men tex märks tydligt då han taktar då vi är ute på tur, eller som idag då han blev himla glad åt att få springa på ridbanan.

Galoppen blir jag dock mörkrädd av ibland, det är som att han inte GALOPPERAR utan mer ”laddar för brallserie” konstant i galoppen. Ni vet, svansen instucken mellan rumphalvorna och rumpan ”under” och ”påskjutande” samtidigt. Men tack och lov laddar han mer än han faktiskt brallar. Hur ska det bli nån ridbar galopp (för ett barn) av det där??? Jaja, vi får fortsätta jobba lite. Idag var han grymt pigg, och det är han ju inte alltjämt…

 

Nu ska jag plugga vidare lite. Har gjort ett test i en av kurserna och lämnat in en enkel uppgift i en annan kurs, idag. Blev hyfsat färdig med de två inlämningsuppgifterna i den tredje (största) kursen i förra veckan, så nu känner jag lugnet.

Kommentera

