targets

Har en tanke att jag vill att Hjärtat ska röra sej till en grej o sedan runt den o tillbaka till mej. Idag gick jag förbi en tunna i stallet o tänkte att det var lämplig.

Så gick vi ut på ridbanan, han var supernyfiken på tunnan omedelbart och gick fram till den x flera. Några gånger ledde jag honom bort och släppte och han fick gå tillbaka, några gånger ”lockade” jag honom bort från den på klicket. Spontant: smartare att leda bort. Lockandet blev förvirrande för honom. Dock vore det ju bra om han faktiskt kunde röra sej TILL mej då han får ett klick, som det är nu så gör han nån jättegullig ”vicka in näsan och göra lång överläpp”-min då han får ett klick. O så kan han stå en lång stund i väntan på belöningsanländning. Samtidigt är det så himla praktiskt att han gör just så då vi jobbar med grejer på linan tex. Ahja, får klura lite på det.

Hursomhelst, jag blev lite övertänd på shejpandet av ”gå runt” vilket innebar att jag några gånger provade att kasta belöningen/godiset på marken framför honom. Blev inte den effekt jag hade velat 😉 – förvirringen blev total då han mest blev intresserad av att gå och leta i snön efter mer godisar. Intresset för tunnan falnade fort.

Nå, sen ändrade jag plan en tredje (fjärde?) gång under samma pass o belönade helt enkelt att han gick till tunnan. Kunde kasta iväg tunnan rätt långt och han knallade bort till den. Försökte lite olika placeringar o det verkade han ju förstå. Han erbjöd lite bitande och lyftande av tunnan också ;). Jag klickade för lite allt möjligt som hade med tunnan att göra.

Skojsigt pass som vi avslutade med ”skolhalts”-övandet. Det är fan  SÅ JÄVLA SVÅRT för mej. Alldeles på tok för många gånger hinner han backa lite. Jag försöker o försöker men är för långsam. Skyller på att han är så liten, men egentligen vet jag inte. Dessutom tror jag att jag inte alls klickar för nån vinkling nånstans i bakbenen, utan mer för en sorts anspänning i ryggen alternativt ”att lägga över vikten på bara ett bakben för att ev kunna lyfta det andra”. Iaf enligt Hjärtat. Jag tror att det är helkasst att jag står bredvid honom.

Låter som att det egentligen kunde ha varit ett frustrerande pass men så var inte fallet, det var kul men jag vet inte riktigt vad jag gör ;). Hjärtat verkade pepp o var opepp på att leken skulle ta slut.

Kommentera

