Hjärteponny!

Igår jobbade jag honom på långa tyglar på den sliriga ridbanan. Det har varit plusgrader i några dagar o snön är tung och slirig och slaskig. Men det gick bra och Hjärtat hade bra driv framåt och kändes fin. Dock ORKADE inte JAG springa runt i slirslasket, särskilt länge…

Idag gick vi på en promenix till Kolbäcksvägen, längs den in till Ersboda och tillbaka till stallet. Följde med E & S, det andra russet i stallet. Väldigt mysigt. Sen fick han massage. Hjärtat har i princip aldrig fått massage, är väl den enda av mina hästar som undgått det, mest för att han egentligen aldrig riktigt gillat den sortens ”invasiv” beröring.

Men nu är han gammal och klok. Nå ;). Det är ”stora känslor i liten kropp” även då det gäller massagen, men då jag hittade en väldgt strängig muskel i halsen så smälte ögonen totalt. Och jag insåg varför det är så värt att regelbundet massera hästen, då kan en veta om såna här grejer funnits länge eller uppkommit i samband med något speciellt. Nu har jag ingen aning. Brukar Hjärtat vara så spänd i halsmuskulaturen? Kändes som en del muskelspasmer, men jag kunde inte riktigt förstå vilka muskler det var. Framför scapula och nedanför trapezius främre del iaf.

Jag ser skillnad för ögat av massagen, vilket är så himla förstärkande för mej. Alltså han ser fylligare, mjukare, mer symmetrisk ut, efter en stunds massage. Men det säger eventuellt mer om Hjärtats ursprungsläge än om massagen i sej.

Fint kvällshäng i stallet!

Kommentera

