Räserponnyn

I förrgår fick Hjärtat vara lös på ridbanan en stund. Tanken var att jobba med galoppkvaliteten. Vill att han ska kunna galoppera utan skruttibangbang-skuttande.

Roliga var att en bieffekt blev att han slutade peppa så mycket på utgången och använde mer av ridbanan för sina övningar. Han slutade inte direkt skruttibangbanga men det är väl kanske inte min tanke heller, han får gärna skutta o prutta o bocka, men på kommandot galopp får han gärna styra upp sej – o det gjorde han. Givetvis beroende delvis på att jag gav kommandot då jag såg att det inte skulle bli så mycket skruttibangbangande. 😉

Avslutade med jobb på lina o tanken är att shejpa fram en bra böjning, med bra rörelse genom kroppen och en tydlig och bra sökning framåt-neråt. Det går sådär ;). Men jag provar mej fram lite. Min stora fundering är vad jag egentligen ska börja med… Vilka kriterier som är vettiga där han är just nu? Jag vet ej. Jag analyserade o tänker att ett grundläggande problem just nu då han jobbas på lina, är att han ej balanserar sej över sin yttersida. Han ”faller” runt volten, till stor del. Dock svårt att shejpa det utan att ha något annat beteende som ”leder till” att han balanserar sej över yttersidan, att shejpa först.

Han såg iaf fin ut och det är skoj att han är så piggelin nu. Men så står han ju på box halva dygnet och i små hagar nu, o det känns väl ”sådär” att piggheten vid arbete verkar korrelera till ”sämre hästliv”, men jag tager vad jag får, sas ;).

Igår gjorde han ingenting då jag åkte till stallet en snabbis pga att jag skulle få spontanbesök hemma.

Kommentera

