Rotsakspytt!

Alltså, jag hade aldrig förstått hur enkelt det var att göra god rotsakspytt. Ja ni vet, som pytt i panna. Men den hemgjorda versionen som en bestämmer över själv, smak o konsistens o stekyta o sånt. 😀

Hackade upp lite av det som fanns hemma, gulbetor, morötter, purjo, svartrötter i små bitar, stekte/värmde/fräste tillsammans med en bit hackad ingefära i kokosolja. Kryddade med kanel, färsk persilja, timjan, kryddnejlika o örtsalt.

Smarrigt! Kryddorna var ju verkligen perfekt!
Kan vara min nya hang-up. Går förstås slänga i lite allt möjligt o jag glömde helt bort att ta någon proteinkälla ikväll, men det får bli ett framtida mission.

Och då jag ändå skriver om mat så vill jag också skriva om världens godaste dipp. 😉 Nå, förr fanns det på Frasses här i Umeå en hemgjord vitlöksdipp gjord på filadelfia-ost (typ). Den var grymt god och jag har saknat den. Igårkväll gjorde jag värsta snacks-bomben av ett paket smördegsplattor, en del av dem skivade jag äpplen och ”stoppade” ner skivorna i, strödde över lite rörsocker o kanel o så in i ugn. Resten gjorde jag gegga av mjukosten från creamy smooth, finhackad vitlök, örtsalt, peppar o det blev ju nästan exakt som den där Frasses-dippen. Wiiie! Nåväl, igår smörade jag på ett tjockt lager mellan två smördegsplattor och skar i små fyrkanter.

Perfekta snackset. Nu gäller bara att jag hittar perfekta smältost-receptet o eventuellt även chili cheese-receptet, så kan jag tillgodose mina strips-cravings tillfullo. Med vitlöksdipp o smältost till alltså.

Kommentera

