Normkritisk barnläsning

Jag köpte 4 barnböcker från OLIKA förlag då de hade ett erbjudande. Det är Filip, morfar och kärleken av Gabrielle Frödén, Pinsamt värre, Krille av Åsa Karsin & Karin Bektasevic, Kivi & den gråtande Goraffen av Jesper Lundqvist och Bettina Johansson, Raka vägen över Himlabacken av Victoria Jonasson-Hammar och Mikael Sjömilla. Så himla skojsig läsning! Lo funderar på en massa olika saker. Hon är i en sån rolig ålder då det gäller funderingar kring kön och familjer.

Jag har mer o mer försökt använda könsneutrala pronomen eftersom jag märkt att hon könar saker, djur o människor mycket (väldigt ”korrekt” – enligt gällande normer, ja shit så snabbt barn uppfattar dem!) och jag märker en tydlig förändring i hennes språkbruk bara efter nån veckas eller tvås mer medvetet ”språkanvänande” från min sida. Framförallt på väldigt vanliga uttryck som hon använder ofta, tex ”den andra personen” eller ”den personen” eller ”det barnet”. Jag blir lite avis, eftersom jag tycker det känns avigt och bakvänt för mej ibland att säga ”den” (det ligger bättre i min mun än ”hen”), men hon har väldigt snabbt snappat upp det här sättet att uttrycka sej.

Kommentera

