Ständiga kampen

Har varit barnfri några dagar.

O detta är känsligt att skriva om. Men nu då jag haft hand om kiddot en dag igen, så känner jag ett behov av att ”komma ut” som världens sämsta mamma. Jag är så less. Jag får aldrig sova hela nätter, o har svårt att hantera att ständigt vara behövd och ”krävd”. Jag blir less, tappar humöret och känner mej sämst, får dåligt samvete och dyker ner i nån sorts självömkande, utmattat hål. Försöker desperat skapa pepp för de enklaste vardagssysslorna – så jag åtminstone ska kunna fixa nåt ätbart åt oss, men peppen uteblir hur jag än försöker o anstränger mej.

Jag vet att det till viss del beror på att jag är ensam. Jag är aldrig ledig då hon är med mej. Det tar på. Men det beror kanske också på min psykiska hälsa. Det är som att jag har en skör linje mellan friskhet och sjukdom, som att jag så lätt tippar över i depressionen och känner att jag inte vill nånting, att jag önskar att allt kunde ta slut, eller i ångesten och knappt får luft, känner mej orolig och ängslig över än det ena än det andra.

Jag försöker så gott jag kan att göra något åt allt det här, men det går sådär. Det är en ständig kamp. Ska livet vara en kamp?

Och jag känner mej så dålig. Så dålig. Som mamma. Lo är ju världens finaste. Men jag kommer på mej själv att jag längtar till nästa gång jag slipper vara med henne. Imorrn, då hon ska på förskolan och jag ska tentaplugga hela dagen. Åh, vad jag längtar.

Och jag dör lite inombords av att känna så.

————–

Ps. Nu borde vi klä på oss och åka till stallet för städdag. O sen hade jag tänkt bevista manifestationen på stan o kanske gå på Folkkök. Det blir nog bra att träffa folk. Men jag vill inte, jag vill bara lägga mej här i soffan och dra ner persiennerna o låtsas som att jag inte finns.

Ps2. Egentligen är det jävligt bra med mej just nu, jag har känt mej så uppfylld och peppig ganska länge nu, orkat med saker och ting och till och med sett ljust på framtiden. Det är nog därför jag fann behovet och orden att skriva om det här idag. Då det är riktigt tufft har jag ingen lust att skriva eller ”ta itu” med nåt…

Kommentera

