Rakning & kyla = frusen ponny

Åh, så typiskt att det blev så kallt nu när jag nyss rakat Hjärtat. Han fryser! Idag inhandlade jag ett stalltäcke och ett ridtäcke. 115 cm, konstaterade lite bittert att det är ”på tok för stort” men det får helt enkelt gå – 105 cm-täcken är så svåra att finna o stalltäcket var på rea så det var då inte så mycket pengar egentligen. Försökte tömköra ut en tur igår men fick vända då han blev så himla upprörd över blåsten, han FRÖÖÖÖÖS liksom.

Men på ridbanan kunde vi jobba så jag bytte tömkörningsgjord till långa tyglar (gramantyglar 😉 ). Och jobbade rätt mycket i hans bekvämlighetszon, dvs tänkte inte så mycket ”större” eller ”friare” eller ”mer påskjut” utan jobbade med mer samling, mer tryck uppåt, mer viktförskjutning bakåt, och det är sjukt kul att bara indulga i sånt ibland med honom. Han är ju BRA på det, han har väldigt lätt för sej när det gäller att trampa, och igår introducerade jag bland annat tramp/piaff-piruetter vilket han gjorde med bravur- övningen öppna längs fyrkantspåret, diagonalsluta in, byte till förvänd sluta inne på ridbanan, byte till nya sidans öppna, från öppnan samla upp och in i en piruett med bibehållen travtakt (tramp) tillbaka åt andra hållet, böja om till nya sidans öppna och så diagonalsluta ut till spåret igen.

Han är så jävla elektrisk och känslig och med och jag älskar honom för det. Jag insåg också att det måste vara vettigt att låta honom styrketräna på detta vis ibland, även fast jag överlag letar efter mer PÅSKJUT och tryck framåt hos honom. Men styrka överlag behöver han ju ändå.

Han blir lätt lite ”långsam” i takten då han ska samla sej men jag tror det bara är sån han är o det känns spännande att se hur och om han kommer utvecklas ifall jag faktiskt ”stick to” min plan.

Han kändes väldigt fluffig överlag och jag är så glad över att det rörelsemönstret verkar börja komma tillbaka. Varför? Jag vet inte. Men det är välkommet iaf.

Nu ska jag till stallet och han ska få sina tänder kollade.

Kommentera

