Koffeinhög

Koffein alltså. Jag VET ju att typ hela världen halvt om halvt LEVER på koffein men jag fattar inte hur det går till eller hur folk kan se några fördelar med det?
Jag kom isäng för sent pga koffeinintag igårkväll (var väldigt kreativ mitt i natten o flyttstökade tom), hade morgonfodring så iväg vid halv sju imorse, o sedan har jag försökt plugga.
Drack mer cola o har varit som en duracellkanin idag. Inte på det braiga sättet direkt, utan lite spretig, påbörjat olika projekt, slutfört ett par, och fått gjort en jäkla massa men jag misstänker att pluggandet kanske inte blev det mest effektiva. Nu känner jag mej bakfull.

Nåväl: det roligaste och mest onödiga jag lärt mej idag är att solbränna med finare ord betecknas postinflammatorisk hyperpigmentering. Det kan tyckas onödigt att lägga sådant på minnet men såhär fungerar minnet: ju fler saker en kan hänga upp en kunskap på, associationer alltså, desto starkare blir minnet. Fler trådar att dra i för att minnas det nyttiga, liksom. O postinflammatorisk hyperpigmentering är perifer sensitisering vilket är en nyttig grej att förstå sej på, som sjukgymnast, kanske framförallt för att perifer sensitisering ger en förklaringsmodell att använda för att förklara central sensitisering för patienter.

Nu ska jag se hur länge Robertos har öppet ikväll….

Kommentera

