Negativ förstärkning?

Forskare (kanske mer forskare än tränare, menar jag) om negativ förstärkning:

http://blog.creatureteacher.com.au/2014/03/the-much-maligned-and-misunderstood.html?m=1

http://blog.creatureteacher.com.au/2014/03/negative-reinforcement-is-it-ethical.html

 

I övrigt värt att förstå sej på o läsa en genomgång av ett sorts etiskt resonemang kring R-/negativ förstärkning, jag upplever ofta att folk tror att negativ förstärkning på något sätt är ”dåligt i alla lägen” – o så upplever jag att tanken om att R+/Positiv förstärkning är för svårt att få till hela tiden (speciellt med hästarna) så att folk slutar analysera hur de kan göra den negativa förstärkningen ”bättre”/mer precis/mer etisk. I länkarna tas upp de förväntade dåliga sidorna med negativ förstärkning o som varandes en ”cross over”-tränare med både hund o häst upplever jag dessa nackdelar klart o tydligt – både skillnaden på djurens vilja att vara med mej och att samarbeta med mej då jag använder mer o mer positiv förstärkning (o mer o mer undviker negativ förstärkning), men också hur ett fåtal pass med negativ förstärkning  ”sänker” relationen på olika sätt (alla beskrivna i länkarna ovan).

 

Sen blev jag glad att läsa detta: ”Animals that have learned to control stressors are more resilient in the face of future stressors. They try for longer to make things better for themselves when they are stressed, which means they are more likely to succeed and less likely to sink into despondency. They also show more curiosity, better emotional processing, and better cognitive control. All of these things are good for an individual animal. It will help an animal respond appropriately to stress and also handle mild challenges in their life better, such as social situations and impulse control.”

Låter som Lejonhjärta det!

Och kanske något jag skulle behöva lära av honom? 🙂

Kommentera

