Varför det är svårt att slappna av.

Sov alldeles för lite inatt. Upp tidigare än vanligt. Jobbat o tömkört Lejonhjärta en mil. Fixat o grejat.

Hade nog tänkt att jag skulle ”ta det lugnt” då jag hämtat Lo på förskolan. Alltså en ganska lugn kväll. Var extremt trött o hade ont i huvudet o käften o vad jag tror är en begynnande förkylning (???). Måste lära mej att lyssna på kroppen o göra ”lagom” även om det är många måsten som pockar på uppmärksamheten = försöker träna på det!

Har senaste tiden rensat mej igenom vinklar o vrår i huset. Har skjutit vardagsstädningen framför mej o istället tagit den tiden varje dag till att gå igenom garderober, kläder, leksaker, barngrejer. Sorterat o grejat. Men nu börjar det verkligen vara dags att städa. Tvätta upp allt i tvättkorgen o dammsuga, röja ordentligt i köket (av nån anledning så är mina skåpluckor alltid vidriga. Stolryggar likaså. Vi är ett gäng med skitiga händer…).

O jag hade väl nån sorts tanke att jag skulle orka med det ikväll. Dessutom hade jag planerat att göra rätt gott käk, vilket ju kan ta sin lilla tid. O egentligen orkade jag nog inte göra så mycket mer.

Men: anledningen till att det är skitsvårt att lyssna på kroppen o verkligen ta ”ledigt” såna här dagar är att jag närmsta dagarna kommer ha ännu mindre tid. O det är ju ingen annan som kommer städa nåt hemma hos mej, om jag inte har tid. Idag hade jag tid, alltså måste jag. Om jag vill ta det lite lugnt o vara snäll mot mej själv (vilket jag försöker, eftersom jag mår kasst då jag inte är snäll mot mej själv), så blir det inte gjort o den enda som lider av det närmsta dagarna då det blir skitigare på golven o tvätten aldrig blir ren o vikt o sorterad, är jag själv.

Det är således skitsvårt! Slutade med att jag höll igång mest för att inte somna stående. O så den här konstiga maniska känslan jag får i kroppen då jag gör så. Som att gråten bränner i varenda por i kroppen men jag bara kör över den o liksom mejar ner allt motstånd som nånsin funnits pga trötthet o dylikt. Jag lärde mej att meja ner den då Lo var alldeles, alldeles nyfödd, jag kommer ihåg morgnar då jag knappt sovit nåt o knappt ville leva längre, allt kändes hopplöst, men jag ändå tog mej i kragen o gjorde allt sånt som ”ger” mej energi (åtminstone själsligt), tog mej ut i skogen, var ute med hästarna, for på mamma/baby-gympan. Ett mönster jag har svårt att ta tag i o göra nåt bra av istället för som det blivit: nåt väldigt destruktivt.

Då jag läste kvällssaga för Lo här ikväll så somnade jag ungefär varje sida o märkte att jag pratade i mössan helt o hållet sista raderna på varje sida. Lo blev irriterad o tyckte nog också det var lite skojigt med vissa av grejerna jag sa men till slut blev det ju helt komiskt. Nå, jag tog mej igenom boken med lite mössprat, men sen sa Lo åt mej att gå därifrån…
Nå, för att kompensera tröttheten gick jag ner o hämtade glass o saltlakritssås. För allt blir ju bättre av lite socker, eller hur? O lyckan då barnet bara ropat på mej en gång efter nattningen o det då handlade om att hon var för varm = lätt att hjälpa henne på med ett tunnare täcke.

——————————————————

Nåväl, idag tömkörde jag Hjärtat en lång tur. In till Ersmark, över 364 och så en ”sväng” inne vid Ringvägen. Endomondo beräknade turen till drygt 10 km, det tog 2 h. O då hade vi många, många, många små ätpauser vid klick. I övrigt så ville jag gärna att han skulle skritta men Hjärtat travade nog ca 75% av turen. Enda biten han faktiskt skrittade ett längre tag var då vi ”vände hemåt” på Ringvägen o längs Gamla Ersbodavägen (den stora vägen sista 2 km till stallet) en bit. Han var så SJUKT PEPP idag och ville gå alla stigar och av-vägar. Att han skrittade sista biten var nog för att min motbetingning vad gäller bilarna verkade gå hem, wow alltså! Egentligen hade jag bara tur att vi på bortåtvägen, de första bilarna, lyckades ta skritt medan bilarna körde förbi o sedan klick precis då de kommit förbi, några gånger o det var som om han tog det som att ”Bilarna närmar sej” var signalen för att skritta. Så på hemvägen fick jag hjälp av en massa massa mötande bilar, för att få skritt istället för ”fluff-taktning”. 😉 Han var iaf GRYM med all trafik. Det känns väldigt lugnt o tryggt o det var också ett väldigt bra pass på den fronten då jag kunde få in väldigt väldigt många ”trafik”-belöningar.

Däremot är det alltid väldigt livat en bit inne i Ersmark då en ska förbi skolan. Barn ute i lekparken som leker, skriker, sparkar boll o tjoar, det var en hissad flaggstång (vilket han knappt verkade notera, trots att det blåste rätt kraftigt idag), vi fick möte av en man med en vorsteh som gjorde utfall mot oss (vilket Lejonhjärta knappt verkade notera heller). Barnen är verkligen jätteläskiga, tycker han. Sedan skulle vi över en bro, det är också rätt läskigt. Rinnande vatten har han på äldre dar tydligen blivit lite skeptisk till. Men han går snällt o fint men är inte övertygad om att han inte ska bli uppäten. 😉

Skön tur iaf! Mer långturer för oss framöver!
Framförallt behöver JAG det för trafikens skull. Vill så gärna kunna känna peppen att sätta honom i vagnen o köra honom, men det känns otroligt långt bort att jag ska våga ut på vägen sittandes i vagn bakom honom. När jag funderade på vad det är jag egentligen är rädd för idag så är det ju inte min egen hälsa eller säkerhet egentligen: jag är tämligen säker på att inget allvarligt skulle hända mej i en sådan situation, men jag är så hemskt rädd att Lejonhjärta ska bli skrämd o rädd igen o det ska ”gå åt helvete” för hans del igen. SÅ SJUKT LÄSKIGT!
Dock tog han ju all trafik jätte-jättebra idag o sköter sej verkligen jättefint hela tiden, så det är ju egentligen larvigt. Jag kanske måste ta med mej godis till mej själv o ge när varje bil kör förbi???

Kommentera

