Finrytm

Haft en finrytm denna veckan med plugg, jobb, umgänge med människor, roligt jobb med Lejonhjärta o mycket häng med Lo som varit rätt skojig – hon är inne i en period med ”stora” känslor o även om det känns drygt då hon svänger fram och åter från att vara tokledsen över ”ingenting” till att vara skrattig över ”ingenting”, så är hon rätt kul att umgås med, det är mycket samtal om små ting och stora ting, idéer, busande, klättrande, springande och ”showande”. Hon sjunger mycket, kramas mycket, skrattar mycket, (gråter mycket)  o vi har dessutom fått många helt ok nattningar då allt går smidigt (verkligen periodvis hur det funkar det här med kvällsrutinerna). O så ett extra plus att hon varit med till stallet en hel del o det funkat väldigt bra, att temperaturen stigit är nog en bidragande faktor på den fronten. Allt känns lättare då det är lite varmare, helt enkelt!

Min tandvärk verkar också gå åt helt rätt håll. Har fortfarande ont o just nu är det lilla hålet besvärad av stygnen som inte verkar vilja lösas upp utan istället ligger o irriterar, men igår åt jag mindre värktabletter än tidigare o har klarat mej väldigt bra inatt o på morgonen: hurra!

 

I fredags åkte vi till ridhuset med Lejonhjärta. Min vän P o hennes barn samt mamma följde med, å så Lo då. Och Lejonhjärta! Vi har ett ridhus här i byn, nybyggt o jag har varit peppad på att få använda det. Nu bor ju Hjärtat en mil bort men det finns en transport som hör till klubben som stallet har, o den kan en låna emellanåt, så det är rätt smidigt. Hjärtat var lite mer ”svårlastad” än han brukar, antagligen för att det var rätt mycket rörelse runt honom med kidsen, men han gick snällt på efter lite funderande, både då vi åkte dit och då vi åkte hem.
Målet för mej med utflykten var mest att få se en liten, ”lagom” stor ryttare på honom. Ps dotter L som snart är 9 skulle få rida honom. Det var lite av ett examensprov för min del för att se hur väl det här med ”travandet” är befäst (har skrivit om det innan, att han liksom inte ska tappa motorn så mycket utan ”hålla traven”, vi har mest jobbat med det på lina) o även så ville jag se hur han tar det här med styrning och skänkel med en lagom stor ryttare.

O så är det ju så himla kul med utflykter! Väldigt flådigt ridhus, vi känner oss inte tillräckligt ”fina” för det egentligen men också lyxigt. Dock STORT. 60×20 är verkligen stort för en 119 cm hög plutt. De skrittade först en ganska bra stund, gjorde lite halter o svängde lite. Godkänt! Fint att se en så lyhörd o känslig 8-åring också. Hon var dessutom PERFEKT i storlek på honom o jag blir så vansinnigt stolt då jag ser honom med ryttare på ryggen, jag tycker han är så himla söt o fin. 😉

Sen travade de lite på lina o han var verkligen trygg o på det klara med hur det går till. Lyssnade fint på L och på mej o travade på – inte nån ”hastighet” direkt men han höll traven fint på linan o det gick att få in lite ”flyt” så att L kunde få träna på att rida lätt. Svårt! (vilket satt igång mycket lättridningsfunderingar hos mej, men det får bli ett annat inlägg)

Sen travade de dessutom längs fyrkanten, vilket var lite svårare ;). Han bryter av lite nu o då, men är ju inte svår att få igång igen. Dock är ju ett nytt mål att han faktiskt ska hitta samma rytm även på fyrkanten.

Allt för att han ska bli en så bra ”barnridponny” som möjligt alltså. O för att eliminera risken att han blir ”dåligt riden” av barn (som ofta på andra ställen får lära sej att SPARKA på hästarna för att få fram dem… 😦 ).

Skojigt fredagskvällsäventyr! 😀

 

Igår var Lo bjuden på sitt första kalas ”på bortaplan”. Det var skoj! Men intensivt. 😉 2 h med ett gäng 3-åringar gör en hyfsat trött i huvudet. Sen fick vi besök här hemma o vi åt GOTT – tacos som jag hade gjort flera olika röror o grejer till. Det är skojigt att experimentera lite speciellt då en ska äta middag med nån en känner sej hyfsat trygg med. Gjorde bl a nåt som skulle bli en ”smältbar veganmozzarella” – en hårdost som skulle gå att riva – men som för mej mer blev en mjuk (men grymt god) färskost, en jättegod vitlökssås på silkestofu, en avokadoröra med bl a sesamolja o sesamfrön o en ”nachosås” som skulle likna smältost. Ska skriva ner recepten i ett annat inlägg, då jag vill ha dem sparade. Utöver rörorna åt vi ”det vanliga”. Men godast var nog rörorna som dipp till chips. Smarrigt!

Och så såg vi Game of Thrones, första avsnittet i säsong 4. Tanken är att vi ska göra det typ varje vecka nu, varannan vecka hos M o varannan hos mej, alltså fixa mat o se på Game of Thrones ihop. Bra plan, hoppas den hålls! Första avsnittet var ingen höjdare i min bok, men jag känner tillförsikt. Gillar verkligen serien. Det finns verkligen många coola, kvinnliga karaktärer o även om jag har ruggigt svårt med de blodiga scenerna så överlever jag genom att ”zooma ut”. 😉

 

O på tal om blodiga scener så var Lo väldigt gullig här på förmiddagen, M lekte lite med ett par hantlar o så sa jag att det är bra att kunna slåss, då bröt Lo ihop o grät fram att hon inte gillar att slåss, buhuhuhu. Gulligt o fint. O svårt, då jag vill att hon ska få lära sej att ”slåss”; jag tror att det är bra att lära sej att slåss av flera olika skäl. Kanske främst för att en lär sej mycket om sej själv, sina egna kroppsliga gränser o även hur mycket smärta en klarar av. Jag är ibland lite irriterad på att jag inte blivit uppmuntrad till att ”lek-slåss” med andra, jag tror att det hade varit bra för mej…

 

 

Idag har Lo åkt till sin andra förälder o jag är ensam, skönt! Har rensat lite i stallet (åh så svårt att verkligen göra sej av med grejer! En del grejer blir kvar för ”Tänk om jag köper en större häst snart?” vilket ju inte SKA hända…), ätit en god matlåda från häromdagen med pasta o en ”fiskig” sås med rökt tofu, broccoli, edamamebönor o en massa citron, dill o persilja. Nu ska jag läsa lite recept, sova lite, se lite serie o tömköra Lejonhjärta en långtur. Måste dock filura på VAR vi ska tömköra denna dag. SKOJ! Siktar på en milslång tur idag med.

Ps. Då jag skrivit detta har jag sett en granne gå med en fullastad kärra fram o åter över bron till majbrasan säkert 6 gånger. Ganska långa vändor att gå från deras gård. Impad! Sjukgymnasten i mej hurrar o  latmasken i mej får lite dåligt samvete.

Kommentera

