Hästeri o lite mat :)

Inte skrivit på några dagar. Viktigaste uppdateringen: löshoppade Hjärtat igen i onsdags, han verkade verkligen ha fattat grejen och hade väldigt mycket framåtbjudning o skötte sej verkligen kanon. La upp tre pyttehinder med 5 meters avstånd. Lite kort då han väl kom in i bra galopp, ett par gånger hoppade han dem som studs men det var inte helt lyckat studs-avstånd 😉 – så nästa gång ska jag dra ut litelite. Superskojigt tycker jag! Han hoppar med fin teknik på de låga höjderna. Vill bygga framåtbjudning och pepp först innan jag provar höja lite. Han verkade gilla att få RÖRA sej och bjöd på mer bockserier efter hindren. Mardröm för eventuella ryttare men om vi hittar nån lagom liten och balanserad och orädd så blir han säkert en skojig hopp-ponny om han fortsätter vara så här pepp :).

 

 

I övrigt ville jag mest bara skriva ner lite matuppdateringar. Gjorde seitankorv häromdagen, ville göra nåt annorlunda än det seitan-recept jag brukar följa. Det blir ju väldigt bra i konsistensen men det kan ju ändå vara kul med variation. Använde quinoamjöl i denna gång. Blev lite sämre konsistens än det andra receptet, men ju mer jag ätit av de små korvarna jag gjorde, desto mer förtjust är jag. Det är lite segare och fluffade upp sej mer än det andra (som du kan hitta genom att söka på seitankorv här i bloggen), men blir väldigt smarrigt ändå.

 

Receptet då.
Torra ingredienser:

4 dl glutenmjöl
1,5 dl quinoamjöl
0,5 dl jästflingor
2 tsk paprikapulver
1 tsk salt
Blöta ingredienser:
5 dl vatten
3-4 vitlöksklyftor
1 msk rapsolja
1,5 msk sojasås (tamari/shoyu)
1,5 msk liquid smoke
1 msk tomatpuré
Jag gjorde 16 små korvar i storlek med vanlig grillkorv och lindade in varje i aluminiumfolie. Tips: snåla inte på folien och linda hårt! På det viset kan en hindra lite av ”fluffet” (som också gör att köttet känns mer gummi-aktigt). In i ugn  på 175 grader i ca 30-45 min.
Jag tyckte det blev liiite mesigt i smaken men har marinerat korvarna i rapsolja + shoyu + örtsalt inför stekning efteråt och det har blivit jättebra. Och för mej är det bra med lite mesiga korvar eftersom Lo inte är jätteförtjust i stark smak.
Till detta gjorde jag en dag en sorts surkåls-potatismos inspirerad av ett recept som jag inte vet vartifrån det kommer. Känns alltid lite kasst att inte ackreditera upphovsmänniskan till ett recept. Grundreceptet var iaf för köttisar, men så här gjorde jag:
Koka ca 6 potatisar och gör potatismos med mycket smör, örtsalt och svartpeppar. Riv en stor morot och en stor gul lök och blanda ner i moset. Pressa även i 2 vitlöksklyftor. Värm en burk surkål med fett i pannan och blanda sedan ner potatismoset och värm försiktigt.
Jag tyckte det blev riktigt gott men jag är också väldigt svag för surheten i surkålet. Jag hade besök som knappt stod ut med doften av den uppstekta surkålen i köket ;), så vad gäller surkål verkar smaken verkligen vara olika.
Kommentera

