Välbegåvad, sa testledaren.

Jag gjorde en jäkla massa tester igårkväll. För att reda ut hur min hjärna fungerar, eller inte fungerar. It turns out att den fungerar himla bra. Jag låg över medel på alla koncentrations o begåvningstesterna. Särskilt högt över medel låg jag på typ perceptuell förmåga: typ på mönstertesterna. Testledaren verkade impad på de testerna o det kändes litegrann som i matten på högstadiet då en hade såna mönster-uppgifter, litegrann som att en måste tänka väldigt intensivt, jämföra – räkna, försöka se nya mönster som hjärnan missade först (typ färg, form, antal, ordning?) o det är ganska ansträngande o svettigt men då en plötsligt ”ser” så känns det lite som Eureka! inombords. Väldigt tillfredsställande. Enda testet jag hade lägre än medel på var uppmärksamhetstestet men testledaren menade att det är rätt typiskt om en är trött (vilket jag alltid är pga kass sömn). Jag hann också bli rätt arg på det testet, fruktansvärt enerverande var det faktiskt.

Jag sa flera gånger ”Jag är inte så logisk” men testledaren menade att det inte stämmer. Mönstertesterna o den där perceptuella förmågan bygger ju på logik. O dessutom fick jag bra på huvudräkningstesterna. Helt sjukt ju. Hjärnor är inte så enkelspåriga. Min ”konstnärliga” förmåga är nog rätt tätt kopplad till den där förmågan att se mönster. Jag ska sluta säga att jag inte är så logisk…

Mitt IQ låg på mellan 108-119 o det är ju bra. Fast jag tänker att jag redan visste det. Inte i Mensa-klass men över medel, liksom.

 

O så kunde jag ju utesluta NPF-spåret. En bra grej :).

Kommentera

