Humöret…

…trots fint väder är mitt humör inte på topp. Men Lo somnade på väg hem från stan idag o sov vidare då jag burit in henne, så jag har också tagit en liten tupplur på ca 10 minuter och känner mej ”som en människa” igen.

 

Och växterna! Jag har gått igenom krukorna o flytten till balkong och uteplats verkar om möjligt vara värsta gnistan för min växtpepp. Eller så är det bara vårvärmen som gör det, som vanligt?

Jag har ju inte direkt gröna fingrar men gillar att se saker växa o tycker att det är rätt fint o hyfsat kravlöst att pyssla med växter på ”lagom nivå”. Har bott på landet i 8 år utan att odla mer grönsaker än lite morötter o spenat i en pallkrage – allt annat har känts övermäktigt? Men med balkong o uteplats o framförallt FLYTT så känns det kul att göra nåt fint så jag kan trivas.

Nåväl, har satt några solrosor i en gammal sprängmedelslåda o har planerat att sätta dagliljor o jättedaggkåpa i den också, i förhoppningen att få fleråriga blommor att njuta av på balkongen. Vi ser väl hur det går, det är bra med ambitionen o planerandet åtminstone.

 

Men jag har sjukt mycket krukor o vill verkligen inte göra mej av med en enda, typ. Verkar som att bebiskläder, böcker och krukor är min stora stötesten i rensningsväg. Och hästgrejer. Fast där tror jag ändå att jag har lättare att sälja hästgrejer än många av mina hästintresserade vänner. De bara ”Men JISSES du kan ju inte sälja ALLT DET DÄR?!”. O ja! Jag ska inte ha ridhäst på flera år. Grejerna gör bättre nytta nån annanstans.

 

Igår tränade Hjärtat på att gå in i skaklarna o stå kvar ”oavsett vad”. Han gjorde det väldigt avdramatiserat o duktigt så därför är min plan att göra om det ikväll plus sätta för vagnen och kanske åka något varv på ridbanan. Han är seeeeeg som kola (pga värmen) o astråkig att jobba med på annat sätt, så det känns som vettigaste uppgiften för oss. Det är så lätt att glömma bort att han är en seg häst egentligen, då han har de här veckorna kring rakning då han är pigg och sprudlande skuttig och busig. Men också så himla tydligt att hans seghet till stor del beror på att han har för mycket päls för att ”fungera optimalt” då det blir lite varmare. Varför kan han aldrig vara ”lagom tempererad”? Lite pigg, ganska lugn, typ. Det kanske kommer med åldern.

 

Ps. Jag börjar vara övertygad om att han inte är helt fräsch i sina höfter, eller ”högt högt”. Han har ju fått sjukt många rejäla sparkar speciellt på vänster sida, precis över höftleden, o han rör sej verkligen ”skuttigt” o konstigt i bakkärran emellanåt. Förutom detta att han verkligen inte vill korsa sina bakben, inte ”kliver på framåt” med dem osv. Hoppas få hjälp av hästkunniga ögon till helgen att analysera hans lite skumma rörelsemönster. Han är ju en skrutt på så många sätt så lite kassa höftleder gör ju inte så stor skillnad men skulle kanske kunna ge mej lite respit på mina mer eller mindre drastiska försök att få honom att röra sej MER och ANNORLUNDA. Kanske är det helt orealistiskt att tro att han ska kunna röra sej så?

Kommentera

