Ponnyn <3

Älskade ponny. FÖrsöker tänka om tänka nytt med honom o gymnasticerar så gott jag kan. Mer ”jobb” än umgänge. Det innebär jobb som ibland ”känns sådär” för mej. Det är en sån dryg känsla att liksom ha en massa verktyg i ”hästlådan” som jag inte är säker på om jag vill använda – hur känns det här för hästen o är det verkligen etiskt? Svårt. Då är det lättare att mest umgås på tömkörningsturer eller köra….

Men ikväll jobbade jag pååånin på långa tyglar o hade ställt fram dels konövningen från Kajsa-kursen och dels en bomövning jag läste om i nån artikel om bålstabilitetsträning för häst. Och han är ju så fiiin. I konövningen trampar han ju av nöd (svårsvängt i ”vanlig” trav då det är tajt) men idag blev det verkligen kvalitet på trampet åtminstone till höger. Rörelse framåt genom kroppen och bakbenen och mycket fin svikt i lederna bak. Och så LÄTT lätt lätt-svängd, precis som de blir av bra samling. Han blev också rejält varm över sina lår. Wow!

Mycket handlade nog om att jag fick en övning att fokusera på och att övningen i sej gymnasticerar I trampet liksom.

Jag tror eventuellt att det är första gången nånsin som jag faktiskt ser ”en framtid” med jobbet med honom. Alltså att jag kunde se att han kan utvecklas. Jag tycker ju vi stått o stampat på ”samma nivå” väldigt länge, ja typ sen han var 4 eller så, o det varit sjukt svårt att hitta de där nycklarna som krävs för att komma vidare – och har också brottats med tanken att det är lite fel att ha såna ambitioner med honom, jag har nog egentligen varit ganska nöjd med att vi har hållit oss på lite samma nivå. Men det är ju lite tråkigt? 🙂 Skoj då det börjar ”röra på sig”. Bokstavligt talat.

Jag har även lovat mej själv att inte jobba honom på bett på ett längre tag. Det känns verkligen så mycket bekvämare för oss att jobba bettlöst.

Kommentera

