Jevla bacillusker

En arbetskollega nämnde i fredags glatt att den bara hade fått veta att den hade streptokocker, på det obligatoriska testet vi gjort häromveckan pga MRSA-bakterier på vårt jobb. Ja om en får en icke-resistent basillusk är det förstås bättre än å få en resistent. Hen var behandlad o tillbaka på jobbet. O igår (lördag) hade jag ont i halsen. Nu känner jag mej mer o mer sänkt o har mer o mer ont i halsen och huvudet. Hypokondri? 😉 Basillusker eller nåt vanligt virus? Streptokocker? Lite surt då jag varit frisk som en nötkärna så himla länge nu. O börjat träna. Men vi ser väl efter söndagen, kanske räcker det med en sjukt lugn dag idag.

Har hittat minneskortet till kameran o vill visa er lite bilder från mitt lugna söndagsliv:

 

P1060657 P1060658 P1060661

Melonplantorna. Några små blommor har den haft men ser ingen tillstymmelse till frukter. Hoppas nån liten melon hinner komma…..

P1060666

 

 

Älskade fina änglavinge som växer ihärdigt o breder ut sej utan hejd.

P1060669

Paprikaplantorna är lite långa o rangliga men massa blommor o små, små frukter har dom i alla fall.

P1060672

Älskar de här små klättertrådarna.

P1060673

En yttepyttig paprika….

P1060689

En schäfer… 😉

P1060696

Fina Pippi verkar trivas riktigt bra som stadskatt.

P1060713

 

O Texas som stadshund.

Igår hade jag en välbehövlig andningspaus i allt flyttstök som jag pysslat med senaste veckorna, all ledig tid, och umgicks med mitt barns andra förälder. Vi promenerade hundar, gjorde sushi, åt sushi, kollade på Game of Thrones och käkade oss spymätta på diverse snacks o vitlöksdipp, till sent in på natten.

Imorgon har nya köparen tillträde ute i Fällis o det känns helt ok, huset är urstädat, stallet är hyfsat urstädat o gården helt ok. Vi ska hjälpa till med urmockning av ligghall o att frakta bort ensilageplasten, men det ska göras då traktorn fått service, alltså senare. Så för nu: pustar ut o hoppas på att komma in i mina nya rutiner.

 

Hjärtat är jobbad lite denna vecka. En dag jobbade han på långa tyglar med både Kajsa-övningen med koner och med en annan övning som jag läste i en artikel om Gillian Higgins-seminarium, en med bommar för bålstabilitet. Hjärtat imponerar på mej med sin fantastiska vändbarhet, balans och stabilitet. Hade bommar på lagom skrittavstånd för honom (lite mindre än 1 m?) som han gick mellan, och vände sedan in mellan nästa bompar. Visst att hästar klarar detta bra i skritt – det kräver ju sin häst. Men Hjärtat gjorde det i trav. Krävs att han samlar sej väldigt mycket i vändningen men det är lugna puckar för den lilla samlingsmaskinen. Eller: lugna puckar är väl å ta i, han tyckte det var jobbigt o då han tycker det blir för mycket så börjar han ”flyta ut” lite, men så länge musklerna orkar så är han där, och med, och känslig o bara helt fantastisk.

Samma i konövningen. Han sätter sej som bara den och blir lättstyrd som smör. Upptäckte också att han trampade med bättre och bättre kvalitet genom övningen. Hans tramp har ju egentligen ingen vidare kvalitet o jag har haft svårt att hitta mer ”kvalitet” (= bärighet, styrkeutveckling, samling), o det är kul att se att det finns där genom en ”enkel” övning. Väldigt kul! Jag får känslan att jag ”tänker” vändning i tyglarna (jobbade på långa tyglar) och han är ”där”, med i tanken, o vänder. Speciellt till höger som är hans mer uppbalanserade (styva) sida. Till vänster har han svårare att behålla sej över yttre benpar o styra balansen ”utifrån” (vilket krävs på volt). Nästa gång ska jag fläta hans man också, för jag tycker det är svårt att hjälpa honom med väl avvägda förhållningar (för att han ska balansera sej lite bättre/få lite hjälp) då jag inte riktigt ser vad som händer i hals o nacke, kanske inverkar jag lite knasigt o det är det som gör att det blir svårare till vänster… (övningen i sej stimulerar ju annars liksidighet i båda varv eftersom den innebär ”serpentiner” på ett voltspår)

Övningen är alltså att en ställer ut ett visst antal koner, jag tog 6, och ställer ut på ett voltspår (för Hjärtat gör jag volten väldigt liten, kanske 8 m i dameter eller så, eftersom han klarar av att trampa/piaffera hela vägen runt så att säga) o gör sedan slalom mellan konerna. Vi gör övningen i trav men han måste alltså samla sej väldigt mycket för att kunna svänga så tajt.

 

Efteråt sa en stallkompis att han ser fin ut, det fick jag höra en annan dag också av en annan stallkompis, o även om jag vill låtsas som att det inte spelar nån roll vad andra tänker – så kändes det nog skönt. Jag har haft en period då jag tyckt det varit svårt att känna mej som en tomte – vi gör sånt som andra inte har några referensramar kring o jag är nog rädd att bli ”dömd” liksom.
Samtidigt kan jag känna mej lite frustrerad att det är först då han typ piafferar sej runt på en volt, som folk blir ”impade” av honom… Han är ju fantastisk alltjämt! 😉 😛

 

 

Nu har jag sjukt ont i min hals. Känner mej ynklig… 😦 Fick ställa in planerade middagsdejten med bästa Linda. O jag som till och med lagt cashewnötter i blöt, nu har jag inte alls nån lust att göra nån mat…

 

 

Kommentera

