Så mycket gott!

Alltså tre grejer att tipsa om:

En dag gjorde jag norirullar efter tips från en vegangrupp på facebook. Mosade ihop avokado med lite citron och hade på först, rikligt med sesamfrön på, rikligt med surkål och sist grovhackade nötter typ valnötter, paranötter, mandlar. Skar upp som vanlig sushi o åts med tamari precis som vanligt. Smakerna passade varandra jättefint.

 

Gjorde seitanstek att grilla. Tyvärr höftade jag bara ihop mängderna men i stort hade jag alltså glutenmjöl, sojamjöl, bjäst, blandat med vatten, tamari, jordnötssmör, tahini, liquid smoke, paprikapulver, örtsalt till lagom seitankonsistens. La i ugnsform, körde ca 30 min på 150 grader. Dock blev det inte helt bra konsistens på den stunden så som nödräddning gjorde jag en marinad med ffa vatten, tamari,  rött matlagningsvin och agavesirap som jag sedan lät några skivor av seitanköttet koka i. Lät allt koka in o stekte sedan upp dem. Sen grillades dom här bitarna o det blev så sjukt saftigt och köttigt och gottigt. Verkligen värsta lyckade grill-seitanköttet!

 

Även detta efter tips i vegangrupp på facebook: en kaka med oreokakor, jordnötssmör, kladdkakesmet över samt toppat med fudgeglasyr. Verkligen en extra allt-kaka som var helt sjukt god. En ny favvo i min värld!

 

Oreokaka

2 dl socker
50 gram smält mjölkfritt smör
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 krm salt
1 dl havremjölk
1 tsk vaniljsocker
Oreokakor
Jordnötssmör

Tillagning

Sätt ugnen på 150 grader.
Smält smöret i en kastrull och låt det svalna.
Vispa socker & smält mjölkfritt smör poröst med 1 msk havremjölk.
Blanda de torra ingredienserna & tillsätt dessa växelvis med resten av havremjölken. Vispa i minst 2 min.
Smöra en form.
Bre jordnötssmör på en oreo och placera ytterligare en oreo ovanpå, ber sedan jordnötssmör på den. Fyll formen med jordnötssmörsoreos. 
Häll i smeten över dina oreos. Grädda mitt i ugnen i ca. 35-40min. Låt svalna!

Glasyr

2 dl sojavispgrädde
1 dl socker
1 dl sirap
200 g mörk blockchoklad
100 g mjölkfritt smör

Blanda alla ingredienser till glasyren utom det mjölkfria smöret i en kastrull. Låt koka tills den tjocknar (15 min). Tag av kastrullen och rör ner det mjölkfria smöret till en jämn fudge. 
Häll fudgen över din kaka. 
Hacka oreos och dekorera kakan med smulorna. Låt glasyren stelna.

 

God matlagningslycka! (Ps. Den sistnämnda är ingen bantarkaka.)

Kommentera

