2 saker du kanske inte visste om mej.

2 saker som alla mina närmsta vet, men som kanske inte alla har uppfattat om mej:

1. Jag har en stark fascination av växter som klättrar.
Det är en fascination som bygger på nån sorts djup identifiering… Jag tycker att många av de här växterna verkar så himla sköra. De är tunna, smala, klarar sej verkligen inte på egen hand, de är beroende av omgivningen för att överleva såsom det var tänkt. Men mitt i det sköra, så finns en helt fantastisk vilja att överleva – att som växt, utan några direkta sinnen, skicka ut klättertrådar som grabbar tag i det som finns att ta stöd i och klättra med hjälp av, eller bara snirkla sej i en sorts ständigt sökande efter stöd, det är en sån där tanke som är nästan svindlande för mej… Vad är det inuti växten som skapar den här rörelsen? Det här sökandet?
En annan för mej tilltalande egenskap hos klättrande växter är att de verkar ha en ”egen vilja”: de växer sällan i raka linjer, de gör helt enkelt vad som krävs för deras överlevnad…

2. Jag är dödligt fascinerad av ben. Alltså skelett. Visst är det häftigt med muskler o mjukdelar, men de är ju så lätta att bryta ner. Visst bryts ben också ner, och ben kan också gå sönder, men min fascination har nog ändå sin grund i att ben består så himla länge efter döden. Allt annat av en kropp bryts ner och återvinns, men inte skelett (och tänder).
Dessutom är skelett verkligen intrikata, detaljerade, skapta utifrån funktion med nån sorts intelligens som känns svårgreppbar (naturens egen intelligens), små små gropar, knölar, hål, ytor med högre densitet och med lägre densitet, alltihop utifrån nån sorts maximering av funktion. Små taggar för att en muskel ska ha en yta att fästa in på, det låter ju bara för coolt väl? Eller suturerna i vår skalle, mellan varje liten benplatta, SUTURER i ben, ja ni hör ju, kan det bli coolare.

P1060737

Porslinsblomman som tagit sig till taket o undrar var den ska ta vägen härnäst. Och jag undrar med… nåt ska den få i taket.

P1060739

Den inte bara klättrar, den får små, väldoftande blommor också.

P1060742 P1060748

Passionsfrukten som växer i rekordfart i köksfönstret. Verkligen en av mina stora favoritbebisar just nu!

P1060750

 

Gullranka, Mattias lämnade en syltbruk med vatten o små sticklingar då han flyttade och eftersom han aldrig hämtade den där burken så planterade jag ut dem i krukor i våras och de växer så det knakar. Vackra blad och vackert växtsätt har dom och jag hoppas på att få lika grymma som jag sett hos bland annat en brukare, hos min vän E och hos mina vänner P/A/S.

P1060752

Fick en stickling av en Hoya/porslinsblomma av en person på facebook, hen nämnde att det är en korsning mellan två hoyor, själv vet jag inte alls, men den har faktiskt börjat växa på sej nu ÄNTLIGEN…

 

P1060756

Den här porslinsblomman fick jag från ett annat ex, den var lite misskött men väldigt stor. På 6 år har den inte vuxit ett dugg, och för varje år har den ”gjort sej av med” en torr kvist efter en annan. Nu verkar den äntligen ha skalat ner sej lagom mycket för att börja skicka ut nya stänglar o få nya fina gröna blanka blad. Fiiiin!


P1060726

Bonusbilder på en av två paprikor som växer i mitt vardagsrumsfönster. Den ser fin ut och luktar väldigt gott! Jag vet inte alls hur länge jag bör låta den sitta kvar, men jag låter den nog vara ett tag till.
Tänk att det där kommer från ett enda litet frö ur en paprika jag köpte i affären?!

P1060733 P1060735

Min kusin hittade ett litet mus-skelett på sin loge. Här är skallen bredvid en ryggkota från ett annat djur. Och delar av bakbenen lutar mot den svarta lappen. Kolla de käkarna. Wow små djur alltså. Ändå häftigare var faktiskt svansen och de små små ryggkotorna men de har jag inte lyckats frigöra från damm/sandkorn ännu, måste komma på nåt smart sätt utan att hela skelettet ska falla isär… Känsliga grejer detta!

 

Kommentera

