IR och stelhet?

Min vän S hade en tanke då vi var på kurs i maj, S är veterinär o har koll på det här med IR/EMS hos häst, o nämnde något om mikrocirkulation och bindväv. Jag upplever ju att Lejonhjärta har nåt ”problem” i kroppen som påverkar hans sätt att röra sej, och det är egentligen ett mysterium för mej vad som påverkar honom. Jag upplever att han blir ”stram” och ”kort” i sina rörelser. Musklerna känns helt ok men nåt är det som stör honom. Han är definitivt inte samma häst i sin kropp och sina rörelser, som innan han blev sjuk för några år sedan. Jag vet att jag läst om mikrocirkulation hos personer med diabetes typ 2, då jag hade en patient med ffa axelbesvär på en praktik. Men jag är inte helt säker på hur överförbart dessa tankar är på hästsidan och nu kommer jag inte ihåg hur det var med mikrocirkulationen – vad som gjorde att den blev dålig, o hur det påverkar rörlighet och om det ger smärta…

Hursomhelst: igår jobbade jag Hjärtat vid hand och jag noterade omedelbart då jag tog ut honom på banan att han var STEL med stora bokstäver. Eftersom jag inte jobbat honom på några dagar så är det svårt att veta hur länge han varit sån, men i förra veckan var han himla smidig och mjuk från första start. Det är dessa svängningar som stör mej – VAD är det som påverkar honom?
Vädret verkar spela stor roll. Värme är tungt för honom. Igår var det väldigt varmt (och han stod I solen i jämförelse med alla de andra hästarna som hade tagit skydd in i den skugga som finns i deras hagar), då känns han väldigt tung och stel i kroppen.

Nu står han ju i små hagar nu och dessutom ensam, och det är mycket möjligt att stelheten berodde på att han ej gjort något ”utanför hagen” på ett par dagar. Fysisk inaktivitet helt enkelt. Men tankarna finns ändå där om det finns något sätt jag kan maximera hans fysiska förmåga på… alltså om det hänger ihop med insulinresistensen. Och hur isåfall…

Vi jobbade iaf med lite lösgörande och han frustade på rätt mycket (ännu ett tecken på att det ”stått stilla” i kroppen) o avslutade med lite trampjobb: även om det blir klart försämrat i kvalitet när han är så här ”tung” i kroppen så tror jag att han benefits from att få göra lite lågintensiva styrkerepetitioner. Då försöker jag att inte be om max utan mer låta honom samla sej till ”nästangränsen” i rätt många steg istället – precis som diabetikerna ska träna för att få igång mikrocirkulationen (små vikter, många repetitioner).

Kommentera

