Stallbarnet…

Om det är något jag är glad att jag kan ge till min unge så är det: stalltid.

Jag blir så glad då hon drar vattenslangar, försöker lyfta vattendunkar (varför inte?), packar hönät med styrka och finess, bär samma hönät (obs: 2 kg hönät på 17 kg barn är ganska stort, tungt och otympligt: barnet bär dem utan en suck, och varför inte?), bär foderkrubban och försöker flytta vattenbaljan, klättrar upp på ponnyns kulle, hjälper till att rulla pirran med spånbalar, bär den överfulla skötsellådan.

Hon är en försiktig tjej, tar sej inte vatten över huvudet rent fysiskt, hon gör bara sånt hon vet att hon kan utföra utan fara – och sånt hon kan utföra på ett hyfsat bra sätt. Det är en sån där egenskap som jag ser hos henne, känner igen mej i och önskar att genguden kunde ha struntat i att välja ut: så mycket jag bannat mej själv för att jag är sån där, jag vågar inte prova på saker, av rädsla att göra fel eller av rädsla för att det inte ska kännas tryggt och säkert, att jag inte ska klara av det. Kan vara en av mina egenskaper jag avskyr mest. Feghet är en så svår egenskap att uppskatta hos sej själv.

Och hon är fortfarande försiktig och till viss del rädd för samvaron med hästarna. Hon vill att allt ska kännas förutsägbart och säkert och så funkar inte hästarna, i alla fall inte förrän en lärt sej läsa dem och kan ”tänka som en häst”. Den här rädslan, eller försiktigheten, skulle så lätt kunna göra henne lite handlingsförlamad och göra att hon inte kan utmana sej fysiskt och lära sej sin kropps gränser. Men stalltid är så mycket mer än hästsamvaro. Och hon får så många utmaningar hela tiden i miljön, i sysslorna som måste göras, och jag älskar det. Om det är något jag är glad att jag kan ge till henne så är det det stalltiden…

O så undrar jag när hon ska sluta vara så förbannat hjälpsam?
För jag antar att det kommer… O den dagen blir nog sorgen i en ensamstående hästmammas värld. Hur ska jag då kunna motivera henne till att hänga i stallet…?

 

Kommentera

