Sommaren bevisar sej.

Det kan vara så, utan att bli för kaxig, att denna sommar börjat bevisa sej som den bästa sommaren på väldigt, väldigt länge. På så många olika plan.

Sommarvärmen gör sitt till för att späda på lyckligheten.

Och att vänner bjuder in till olika sorters caféer och tillställningar. Igår var jag på glassfest. 10 olika veganska glassar. Mumsfilibabba. Toppade det med en god stunds mys med den vackraste häst jag känner, alltså Trollfuxa. Åh så det kändes i hjärtat då hon sakta lunkade fram till mej, stoppade huvudet i min famn o jag kände att hon på sitt alldeles egna vis talade om för mej att hon mår bra och att hon var glad att se mej. En gång i tiden tyckte jag att Trollfuxa var lite ”kärv” att komma inpå livet, hon kändes inte riktigt ”med mej”, men hon är en slow starter, det tar ett tag men om en är ihärdig och fortsätter behandla henne med respekt, ger henne mat och tar hand om henne, så blir en till slut en keeper som hon nog aldrig skulle svika. En alldeles speciell och vacker sorts häst, skulle jag vilja säga.

Hängt med finmänniskor: bjöd M & E på middag, picknick, här i mitt nya hem i onsdags. Så fint att kunna bjuda tillbaka lite, och Lo var på sitt allra mest speedade ”Jag har inte sovit nåt på förskolan och är därför galet övertrött”-humör. Som förstås är ganska skojigt men också kan vara fruktansvärt enerverande då en försöker föra ett vuxet samtal med andra vuxna, eller för den delen bara kunna äta upp sin mat utan att barnet klättrar på en, drar en i håret, far fram o åter över ens knä.

Mer finhäng: mat och promenad här i hoodsen i torsdags med fina L. Vi hittade till och med en plats, område, som var helt…tyst. Som en liten oas för en som mej. Jag hittade aldrig nåt sånt område ens ute i Fällforsån. Men omgiven av berg så tog sej civilisationsljuden inte in och istället hördes insekter, vindens svajande av gräs och lövverk och mina egna andetag och steg. Och så ljuset på myren. Dit går jag fler gånger.

Och sedan bio i fredags med samma L. Så väldigt fint med bio. O att se den nya parken. O att fundera över varför myggorna inte bets utan bara svärmade över oss. Gjorde de barn? Vad annars hade deras till synes slumpmässiga snurriga flygande för funktion?

Och så som plus, eller som grädde på moset, så hade jag en väldigt fin gårdagskväll tillsammans med en annan person vid Nydalasjön. Vi såg solnedgången och det kändes intimt på det sätt jag så desperat söker och nu känner jag mej helt revived.

Idag ska jag cykla till stallet o tömköra den lilla godingen och sedan se gratis-film på Folkets bio. Men först ska jag läska mej med en film här i soffan. Tillåter mej att stanna inne från solen en stund till, mest för att jag faktiskt njutit sol så extremt mycket senaste tiden.

 

Hejsvejs!

Kommentera

